Една и съща маркетингова фирма печели изборите в САЩ и Брекзита във Великобритания. Това казва в интервю за News.bg Симеон Николов, директор на Центъра за стратегически изследвания в сигурността и международните отношения и бивш заместник-министър на отбраната в периода 2005-2008 г.

Според Николов е много по-важно да се говори не за пропагандата като част от информационната война, а за последствията от новите методи за обработка на общественото съзнание. По думите му "Брекзит" и победата на изборите от Доналд Тръмп са били повлияни с един инструмент на въздействие върху масовото съзнание.

"2012 г. един американски млад учен Мишел Косински открива този метод, базиран на психоаналитичен портрет на личността. Той доказва, че само 68 лайкове, които прави една личност във "Фейсбук", са достатъчни, за да се познае на 85% дали личността има симпатии към републиканската или демократическата партия. На 90% - дали е бял или черен, каква е интелигентността му, дали е алкохолик или не", посочи Николов.

Той обясни, че именно това е помогнало за изборната победа на Тръмп. "Фирмата, която открадна този психометричен модел от този млад американски учен натрупа такива психограми-портрети на 220 млн. американци. Въпросната маркетингова фирма "Кембридж Аналитика" участва и в кампанията за "Брекзит", където също резултатът е изненадващ. В САЩ в кампанията на Доналд Тръмп фирмата е изпращала стотици хиляди лично и групово адресирани имейли", каза още експертът.

По думите му по време на световен конгрес представител на въпросната фирма посочва, че те са в състояние да изпратят такъв имейл до всяка къща и до всеки вход на жилищен блок с послание, което е лично адресирано от кандидат президента. Така обещанията на Тръмп реално били за решаването на точно определени проблеми. "На въпросния световен конгрес на фирмите, които провеждат кампаниите по време на избори, сред държавите, които са проявили страхотен интерес към този нов метод за обработка на общественото съзнание, са Германия и Швеция. Конгресът е проведен в края на септември в Ню Йорк в "Гранд Хаят Хотел".

В Германия през 2017-та година предстоят избори и е много по-важно да видим как тези неща ще повлияят. Подобна обработка ще изкриви изборният процес въобще", предупреди Николов.

Още в пълния текст на интервюто.