Европейската комисия обяви днес пакет от мерки, който има за цел да гарантира на пътуващите със самолет нови и по-добре защитени права да бъдат информирани, да се полагат грижи за тях и да бъдат пренасочвани по нови маршрути, когато са блокирани на някое летище.
В същото време ще има по-добре функциониращи процедури за подаване на жалби и мерки за правоприлагане, така че пътниците да могат действително да се ползват от правата, които са им предоставени.
С предложението за правата на пътуващите със самолет се изясняват някои нееднозначно уредени от законодателството области и се въвеждат нови права, когато това е необходимо (за пълния списък вж. MEMO/13/203).
„Много важно е правата на пътниците да не съществуват само на теория. Всички ние трябва да можем да разчитаме на тези права, когато наистина се налага - а именно, когато нещо се обърка", заяви заместник-председателят на Комисията Сийм Калас.
По думите й вниманието на ЕК е съсредоточено върху информирането, полагането на грижи и ефективното пренасочване. Целта е пътниците да стигнат до желаното място възможно най-бързо, като същевременно се осигури на авиокомпаниите необходимото време, за да решат проблемите, категорична е тя.
С предложението правата на пътниците се актуализират в четири ключови области:
1. Изясняване на въпросите, които не са уредени еднозначно: право на информация относно забавени или отменени полети; извънредни обстоятелства; права при големи закъснения и забавяне на пистата; планиране при извънредни ситуации; право на пренасочване по нов маршрут и право на свързващи полети.
2. Нови права: в случай на промяна в разписанието; погрешно изписани имена; нови права по отношение на неправилно обработен багаж и изисквания за прозрачност за ръчния и регистрирания багаж.
3. Правоприлагане, процедури за подаване на жалби и санкциониране: засилване на надзора върху въздушните превозвачи от страна на националните и европейските ограни (мониторинг и съвместни разследвания); както и разглеждане на жалби и прилагане на индивидуалните права (включително и изискване за авиокомпаниите да отговарят на жалбите в срок до два месеца); несъстоятелност.
4. Несъразмерна финансова тежест: ограничения за предлаганата помощ; ограничения за регионални дейности; поделяне на икономическата тежест.