Европейската комисия не предлага предпазни клаузи за България и Румъния в правосъдието и вътрешните работи.
Това стана ясно, след като в Брюксел заместник-председателят на Европейската комисия и комисар за правосъдието, свободата и сигурността Франко Фратини представи докладите за напредъка на България и Румъния в правосъдието и вътрешния ред.

Еврокомисията не предлага да се наложат предпазни клаузи на България и Румъния в разпространените днес доклади, въпреки че отправя критики и към двете страни, съобщава БТА.

Следващият доклад на ЕК за България и Румъния за напредъка в правосъдието и вътрешните работи ще бъде изготвен през лятото на 2008 г.

АФП коментира, че Комисията засега не предлага задействане на предпазни клаузи, защото постигнатият напредък показва, че българското и румънското правителство са в състояние да изпълнят критериите.

Наблюдението над двете страни - небивало досега - ще продължи и може да доведе до санкции, като непризнаване на решенията на българското и румънското правосъдие или намаляване на някои европейски финансови помощи, отбелязва още агенция, минути след като бе представен докладът.

Министърът по Европейските въпроси Гергана Грънчарова каза след официалното представяне на доклада на ЕК за България, че го възприема като подкрепа за постигането на по-високите цели - модерна съдебна система и по-малко корупция.

Пътят за това, по думите на Грънчарова е един - работа, партньорство и доверие.
Според нея, механизмът за сътрудничество и проверка, прилага н от страна на ЕК, ще е добра основа за осъществяване на основните задачи в тази посока.

Във връзка с казаното по-рано през деня от главния прокурор, че в доклада има пропуски и неточна фактология, Гергана Грънчарова отбеляза, че според нея това, което е имал предвид Борис Велчев е, че в последните седмици бе изразена политическа воля за превръщането на Висшия съдебен съвет в постоянно действащ орган, което не е факт, защото законът за съдебна власт още не е изцяло приет.
Според Грънчарова ЕК ще отчете това, когато този закон се превърне в действащо право.

По отношение на другата забележка на главния прокурор - за присъдите за пране на пари, Грънчарова каза, че допуска, че главният прокурор има повече информация от политиците, но независимо дали са 5, 7 или 12 присъди за пране на пари, ако преди една година нямахме нито една, това е стъпка напред, която трябва да бъде поощрена, добави Грънчарова.

Това, което е казал главният прокурор е вярно. Той разполага с по-точна статистика, добави ръководителят на представителството на ЕК у нас Майкъл Хъмфрис и уточни, че в доклада са ползвани отчети от правителството към 31 март.

Във връзка с породилите се съмнения и неясноти около вариантите на доклада, Грънчарова категорично заяви, че два доклада не е имало, а един проектодоклад в режим на „фина настройка".

Става въпрос за много малко прецизиране на текста и липса на промени по същество, посочи тя.

Според Грънчарова окончателният доклад е балансиран и обективен.
Нейният основен извод е, че напредъкът за 6 месеца, без да е чудо, е достатъчно солидна основа, за да твърдим, че този механизъм за сътрудничество и проверка, прилаган от ЕК, е успешна зараждаща се практика.

Грънчарова се присъедини към оценките на ЕК, че голямото предизвикателство за България остава практическото изпълнение на ангажиментите, ускоряването на процедурите в съдебната система и запазването на средата на доверие.

В София представянето на доклада от заместник-председателя на европейската комисия и еврокомисар по правосъдие, свобода и сигурност Франко Фратини бе проследен по видеоконферентна връзка в присъствието на Майкъл Хъмфрис и министъра на европейските въпроси Грънчарова.

Заключението на ЕК бе, че са направени действително усилия и е постигнат известен напредък след обемната законодателна дейност от страна на България и Румъния.

Докладите се съсредоточават върху съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност.
В оценките си ЕК подчертава необходимостта от непоколебим политически ангажимент и прилагане на място, за да бъдат изпълнени показателите за напредък.

„Необходими са по-конкретни резултати, престъпниците трябва да бъдат изправени пред правосъдието и да бъдат произнесени убедителни, възпиращи присъди," заяви Франко Фратини.

Той конкретизира постигнатите от България и Румъния силни и слаби страни.

Като силна страна на България Фратини посочи борбата с дребната корупция и проблемите на митническата система по границите, като изтъкна, че страната ни е постигнала напредък.
„България осъществи много важна конституционна реформа," посочи още Фратини.

Като една от слабите страни на България, комисарят посочи постигането на трайни и още по-амбициозни резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта.
Корупцията на високо равнище все още е слаба страна и за двете страни и двете правителства си дават сметка за това, въпреки постигнатите резултати в частност чрез изправяне на съд на заподозрени, посочи Фратини.

Той съобщи, че ЕК е взела решение да изготви след 12 месеца нов доклад - към средата на 2008 г. и че очаква България и Румъния да представят доклади през март 2008 г.

Няма гаранция, че в средата на следващата година прилаганият от ЕК механизъм за сътрудничество и проверка ще завърши, тъй като това зависи от нас, коментира Гергана Грънчарова.

Тя изрази надежда до края на юли двата фундаментални закона - Законът за съдебната власт и Гражданско-процесуалният кодекс да бъдат приети и да влезнат в сила и да се превърнат в реална политика, свързана с функционирането на съдебната система.

В доклада си комисията не препоръчва прилагането на предпазни клаузи, предвидени в договора за присъединяване, тъй като преценява, че постигнатият напредък е достатъчен, за да се очаква, че българското и румънското правителство ще изпълнят показателите за напредък.