Европейският съюз обсъжда начини за използване на замразени руски активи в подкрепа на т. нар. "репарационен заем" за Украйна, за да укрепи финансите ѝ по време на войната и да избегне риска от вето от страна на приятелски настроената към Москва Унгария. Това разкриха служители, запознати с проекта, пише "Ройтерс".
Украйна ще изплати репарационния заем само след като получи обезщетение от Русия за щетите, нанесени по време на войната. Концепцията беше предложена от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен миналата седмица в момент, когато американският президент Доналд Тръмп ограничава пряката финансирана от САЩ военна помощ за Киев.
Фон дер Лайен заяви, че заемът може да бъде уреден въз основа на парични салда, свързани с активи на руската централна банка, замразени на Запад след нахлуването на руските сили в Украйна, и няма да включва изземване на активите - червена линия за някои страни в ЕС.
Всеки такъв заем ще трябва да бъде проектиран по начин, който избягва вето от Унгария - най-проруската от всички 27 държави членки на ЕС и чиито покупки на руски петрол тази седмица подразниха администрацията на Тръмп.
Заем от "коалиция на желаещите"
Длъжностни лица, близки до проекта, заявиха, че нов механизъм може да бъде създаден от коалиция на желаещите, а не от всички 27 страни в ЕС, ако Будапеща не желае да участва.
"Проведохме първоначално предварително обсъждане на идеята за нов заем. Но досега много неща, включително сумите, не са ясни", посочи високопоставен служител на ЕС.
Руски активи за около 210 милиарда евро са замразени в Европа. Повечето вече са падежирали и са се превърнали в парични средства, държани от белгийското хранилище за ценни книжа Euroclear на депозит.
ЕС използва лихви от активите, за да изплати заем от 50 милиарда долара на Украйна, отпуснат от страните от Г-7. Тъй като повечето от активите се държат като парични средства, размерът на генерираните лихви е скромен.
Как да се създаде нов заем за Украйна
Идеята, върху която ЕС работи в момента, би включвала замяна на руските активи с облигации с нулев купон, емитирани от Европейската комисия.
Облигациите биха имали гаранции или от всички страни от ЕС, или само от тези, които желаят да участват.
Правителствените гаранции са политически рискова характеристика, защото биха могли да бъдат използвани, ако Русия предяви претенции, след като санкциите на ЕС срещу Москва бъдат отменени. Заплахата от отделно вето на Унгария върху удължаването на санкциите виси над ЕС.
"Въпреки това, ако се предположи, че санкциите ще останат в сила, докато Русия не се изтегли напълно от Украйна, включително от Крим, активите вероятно ще останат замразени в обозримо бъдеще. Това означава, че гаранцията не е много рискована", отбеляза втори високопоставен служител на ЕС.
След като активите бъдат заменени с облигации на ЕС, един от разглежданите варианти е те да бъдат поставени в дружество със специална цел, собственост или на всички страни от ЕС, или само на правителствата, които гарантират облигациите. Идеята все още е в ранен етап.
Отсъствието на Унгария би имало минимално въздействие
Преместването на активите от Euroclear би позволило по-голяма инвестиционна гъвкавост и по-висока възвръщаемост.
"Това означава, че ще бъде възможно да се инвестират руските активи дългосрочно и на по-добри лихви", заяви европейски служител.
Служители на правителството заявиха, че ако Унгария не желае да участва в междуправителствените гаранции, въздействието върху другите би било минимално поради малката икономическа тежест на страната.
"За да се избегне изнудването на ЕС с вето от някои, междуправителствено споразумение вероятно би било правилният избор", посочи трети висш европейски представител.
Европейски служители заявиха, че средствата, вече отпуснати по заема от 50 милиарда долара на Г-7 за Украйна, които ще бъдат изплатени от лихвите, генерирани от активите, биха могли да бъдат изплатени директно от активите по предложената схема или в дългосрочен план от по-високите лихви, генерирани от по-доходоносно инвестираните активи.