Европа разработва програма за задържане на кораби на руския "флот в сянка" във Финския залив, споделиха източници на "Политико". Според съобщеното, в момента се обсъждат три възможни сценария: нарушения на екологичното законодателство, забрани за борба с пиратството и специфични изисквания на националното законодателство на страни с излаз на море (Финландия, Естония и др.).

Експерти и адвокати, интервюирани от Политико, отбелязват, че на практика задържането на танкери на тези основания може да бъде трудно. По-специално, танкерите на "сенчестия флот" могат да напуснат териториалните води на Русия в Балтийско море директно в неутрални води, заобикаляйки териториалните води на съседни страни. Освен това въвеждането на ограничения ще доведе до увеличаване на разходите, по-сложна логистика и потенциални ответни мерки от Русия, включително съдебни дела.

Дискусията се провежда на фона на задържането във Финландия на петролния танкер Eagle S, за който се подозира, че е замесен в повредата на подводния захранващ кабел Estlink 2, както и на авария с танкера Koala, който плава под флага на Антигуа и Барбуда. На 9 февруари избухна експлозия в машинното отделение на кораба "Коала", който беше в пристанището на Уст-Луга в Ленинградска област. Смята се, че и двата кораба са част от т. нар. "сенчест флот" на Русия, който помага на Русия да заобиколи международните санкции.

През януари 2025 г. няколкостотин кораба във флота станаха обект на отделни санкции на САЩ.

Финландия следи инцидента с танкер във Финския залив

Финландия следи инцидента с танкер във Финския залив

Патрулни самолети търсят следи за замърсяване