Едно от най-авторитетните британски печатния издания "Гардиън" повече няма да приема реклама от петролни и газови компании, като с това се превръща в първата голяма световна медия, която въвежда пряка забрана за вземане на пари от компании, които добиват изкопаеми горива.

Този ход, който е последица от опитите за намаляване на въглеродния отпечатък на медията и увеличаването на информирането относно критичното положение с климата, беше обявен днес и ще бъде приложен незабавно. Забраната ще се прилага за всеки бизнес, чиято основна дейност е извличане на изкопаеми горива, включително много от най-големите замърсители в света.

"Решението ни се основава на дългогодишните опити на мнозина в тази индустрия да предотвратят значими действия в областта на климата от страна на правителствата по света", изтъква изпълнителният директор на компанията издател на "Гардиън" Анна Бейтсън и главният директор по приходите на компанията Хамиш Никлин.

По думите им отговорът на глобалното затопляне е "най-важното предизвикателство на нашето време" и изтъкнаха собствените информации на "Гардиън" за това как лобирането от енергийните компании категорично е навредило на природозащитната кауза.

Природозащитните организации отдавна твърдят, че енергийните компании използват скъпи рекламни кампании, за да представят своята дейност като "зелена", като плащат, за да подчертаят сравнително малки инвестиции във възобновяема енергия, а същевременно продължават да печелят по-голямата част от приходите си от извличане на изкопаеми горива. Те призоваха медиите да отхвърлят подобна реклама, въпреки че досега само една шепа малки медии са възприели този подход.

Миналата година главният редактор на изданието Катрин Вайнър обяви, че "Гардиън" ще коригира правилата си за стила, за да представи мащаба на екологичното предизвикателство пред Земята, използвайки термини като "критично положение с климата" и "глобално нагряване", а не "климатични промени" и "глобално затопляне". На корпоративно ниво компанията подчерта своята ангажираност да стане неутрална по отношение на въглеродните емисии до 2030 г., като същевременно почти изцяло изтегли своя дарителски фонд Scott Trust от инвестиции в изкопаеми горива.

Решението за отхвърляне на рекламните пари от компании, занимаващи се с изкопаеми горива идва в труден момент за медийната индустрия, като бордът на Guardian Media Group предупреждава, че бизнесът е изправен пред значителни промени през тази година. Рекламата представлява 40% от приходите на компанията издател на "Гардиън", което означава, че тя остава ключов начин за финансиране на журналистиката, произвеждана от журналистите на "Гардиън" и "Обзървър" по целия свят.