Германското правителство трябва бързо да реши дали да продължи с разработването на френско-германски изтребител или да се откаже от проекта, заяви виден член на комисията по отбрана на германския парламент пред "Ройтерс" в навечерието на разговорите на високо ниво.

Берлин обвинява френската индустрия, че е блокирала следващата фаза от развитието на програмата FCAS, като е поискала еднолично ръководство на проекта, съобщи Ройтерс във вторник.

Според източници от отбраната, разликите биха могли да застрашат стартирането на втората фаза, а именно разработването на годни за летене демонстрационни машини, което първоначално беше планирано за края на тази година.

Темата ще бъде обсъдена по време на разговорите между френския президент Еманюел Макрон, германския канцлер Фридрих Мерц и техните министри на брега на Средиземно море в четвъртък и петък.

"Ако не постигнем решение в Тулон за влизане във фаза 2, всичко става все по-трудно", заяви в сряда Кристоф Шмид, член на комисията по отбрана на германския парламент и социалдемократ на министъра на отбраната Борис Писториус.

"Колкото по-дълго се отлага дадено решение, толкова по-нереалистично става прилагането на FCAS."

С прогнозна стойност над 100 милиарда евро, проектът FCAS включва френската Dassault Aviation, Airbus и Indra. В продължение на години той страда от вътрешни борби относно разпределението на работата и правата върху интелектуална собственост и е бил многократно отлаган.

Шмид даде пример с Eurofighter, който е съвместно разработен от Германия, Великобритания и Италия, без участието на Франция.

"Няма да е катастрофа за Германия и Франция да се разделят сега, ако това е в национален или европейски интерес", каза той, докато лобираше за поръчка на допълнителни 60 изтребителя Eurofighter до 2029 г., които да заменят остаряващия флот от изтребители Tornado на страната.

Той заяви, че подобно решение би могло да осигури основа за разглеждане на алтернативни варианти съвместно с индустрията относно вида на възможното разработване на изтребители до средата на 30-те години на миналия век.

"Това ни дава възможност стъпка по стъпка да постигнем напредък по пътя към разработването на изтребител от поколение 5+", отбеляза той. "Резултатът може да бъде по-нататъшно развитие на Eurofighter, национален продукт, участие в GCAP или сътрудничество с напълно различен партньор като Швеция."

GCAP е конкурентен проект, в който Великобритания, Италия и Япония се стремят да разработят, проектират и построят усъвършенстван стелт самолет.

Себастиан Шефер, член на парламентарната бюджетна комисия от групата на Зелените, призова Писториус да се справи с проблемите, причинени от френската индустрия.

"Всички говорят за съвместни обществени поръчки, но ние не ги осъществяваме, въпреки че сега разполагаме с безкрайни средства", каза той.

"Не е достатъчно само да обвиняваме индустрията. Министър Писториус трябва да разговаря с индустрията - и с приятеля си (френския министър на отбраната Себастиан) Льокорню."

Испания се отказва от покупката на F-35 в полза на европейско въоръжение

Испания се отказва от покупката на F-35 в полза на европейско въоръжение

Решението е част от нова тенденция за отбранителни покупки от ЕС