Малко са местата в света, където да се обучават пилоти на изтребители F-16 и процесът не е бърз.

Това каза командирът на Въздушното командване на ВВС на Въоръжените сили на Украйна Сергей Голубцов в интервю за радио "Свобода", цитирано от УНИАН.

Той добави, че пилотът трябва не само да се научи да лети, но и да използва оръжие.

"Самолетите западно производство не са сходни по начина си на насочване на самолетите, на които летя, и тези, които ние обучавахме, но няма да кажа, че ще бъдат бързи, но вече ще видим ефекта знаем какво още трябва да променим или не, времето и действията на нашите пилоти във въздуха на F-16 ще покажат", каза Голубцов за ситуацията.

По отношение на стратегията за използване на F-16 Голубцов каза, че Украйна си сътрудничи с представители на държавите от Авиационната коалиция и има поетапен подход към използването на авиацията.

"Накратко, това е нещо подобно: пълзи, върви, бягай. Все още не сме се научили да пълзим", каза той.

Голубцов засегна и езиковия въпрос при обучението на украинските пилоти. Той обясни, че всички обучения, процедури, документи са написани на английски език, така че който е овладял езика, много по-лесно възприема материала и комуникира с инструкторите, които провеждат обучението.

Украйна е недоволна от темповете на обучение на пилоти за F-16

Украйна е недоволна от темповете на обучение на пилоти за F-16

Базите за обучение на пилоти имат ограничени възможности

Припомняме, че по-рано тази седмица стана ясно, че Украйна е недоволна от темповете на обучение на пилоти за F-16, които съюзниците ѝ се подготвят да предоставят на Въоръжените сили на Украйна (ВСУ) в близко бъдеще.

Според публикацията на Politico, до края на септември американските военни планират да обучат 12 украински пилоти във военновъздушната база в Тусон (Аризона).

По данни на източници на изданието, още осем украински пилоти преминават обучение в Дания, но тази школа ще бъде закрита догодина и няма да участва в програмата повече, тъй като датските ВВС преминават на по-модерни F-35.

Производителят на F-16, компанията Lockheed Martin и нейният подизпълнител Draken също се подготвят за обучение на украински пилоти в Румъния. Този проект обаче ще бъде скъп и броят на наличните места ще бъде ограничен.

Politico: Украинските пилоти на F-16 завършиха обучението си в САЩ

Politico: Украинските пилоти на F-16 завършиха обучението си в САЩ

Военните са прехвърлени в Европа

Авторите на Politico пишат, че до края на годината трябва да бъдат обучени общо 20 украински пилоти за полети на F-16, което е само половината от необходимите 40 за осигуряване на ескадрила от 20 изтребители, според бивш служител на Министерството на отбраната на САЩ.

Украйна иска да изпрати 30 пилоти за обучение в САЩ, но американските военни са готови да приемат едновременно не повече от 12 пилоти, се казва в публикацията. Главната причина е липсата на места в школата за пилоти, която също трябва да изпълнява поръчки за обучение на военни от други страни.

"Разбираме, че не искат да нарушават договорите, но могат да преместят американските пилоти за обучение на други бази", казва депутатът от Върховната рада Саша Устинова пред изданието.

Politico също така съобщава, че западните военни не смятат, че F-16 може да обърне ситуацията на бойното поле в Украйна, тъй като използването на тези самолети е свързано със сериозни ограничения.

Например, украинските ВВС първоначално няма да могат да летят с F-16 близо до руската граница в района на Харков, тъй като изтребителите ще бъдат уязвими за руските системи за ПВО.

Въпреки това, според американските чиновници, на които се позовава изданието, когато Украйна разполага с пълноценни ескадрили F-16, те ще могат да изпълняват мисии близо до границата и да поразяват цели в Русия, като се има предвид, че радарите и ракетите на тези самолети имат предимство пред съветските образци.

Това лято Дания, Норвегия, Нидерландия и Белгия възнамеряват да изпратят на Украйна повече от 60 самолета F-16.