През последните години феноменът на продажбите от САЩ се разпространи сред търговците на дребно по целия свят с такава сила, че предизвиква ответна реакция от някои активисти, политици и дори потребители, съобщава АП.

Близо до Париж климатични активисти блокираха търговски център и се събраха до централата на Amazon, за да протестират срещу свръхпроизводството, защото убива планетата. Работниците в Amazon в Германия стачкуваха за по-добро заплащане. Някои френски депутати искат да забранят изцяло "черния петък".

"Планетата изгаря, океаните умират и ние все още искаме да консумираме, консумираме и следователно произвеждаме, произвеждаме - докато не изкореним всичко живо? ... Няма да предадем децата си за 30% отстъпка", гласи манифест от групи, провеждащи протести "Блокирай петък" около Париж.

За много активисти "черният петък" е олицетворение на глобалната търговия изместване на местната култура от американската, чисто комерсиално събитие, предназначено да стимулира търговците на дребно в САЩ преди коледните празници и символ на капитализма.

Във Великобритания, където големите продажби през зимата традиционно се провеждат в деня след Коледа, компаниите приеха маркетингови кампании за "черния петък" от около 2010 г. След ръст на бизнеса в деня през първите години, обемът на пазаруването се изравни, т.е. като повечето се случват онлайн в продължение на няколко дни.

Европейците ги е страх от климатичните промени повече от тероризма, безработицата и миграцията

Европейците ги е страх от климатичните промени повече от тероризма, безработицата и миграцията

Положението с климата е критично

Изследване на американска асоциация на потребителите установи, че 61% от стоките, рекламирани в сделките за "черния петък" миналата година, са по-евтини или приблизително на същата цена както преди, така и след събитието.

Това повтаря подобни предупреждения в други страни. Руският потребителски надзирател публикува подробни съвети как да не се заблуждаваме, като например да се провери дали цените са вдигнати преди петък, за да изглеждат добре сделки или дали разходите за доставка са завишени.

Рекламният тласък на "черния петък" се разшири и до "кибер понеделник", като търговците в някои страни увеличават днита, което често наричат "черна седмица".

В Чешката република една електронна верига насърчава купувачите (на английски) "Направете черния петък велик отново" в реклама, представяща мъж, носещ отличителната червена шапка, използвана в предизборната кампания на президента на САЩ Доналд Тръмп.

В Южна Африка хора, които чакат на опашка, за да пазаруват в една от най-социално и икономически неравнопоставени държави. "Както никой друг ден, този петък показва колко е разбит света, който сме изградили", пише водеща медия там.

Хиляди ученици по света пак настояват за повече действия срещу климатичните промени

Хиляди ученици по света пак настояват за повече действия срещу климатичните промени

"Спасете нашата планета"

Междувременно "черният петък" трябваше да се адаптира към културните норми.

Египтяните например са взели всички аспекти - освен името, защото петък е свещен ден за поклонение за мюсюлманите. Вместо да се откажат от събитието, много търговци решават да го преименуват на "бял петък" или "жълт петък".

Терминът "черен петък" идва от твърдението на търговците на дребно, че това е денят, в който преминават от загуби за годината (в червено), до печалба (в черно).

Сред другите опасения е, че "черният петък" може да навреди на малкия бизнес, който няма огромни маркетингови бюджети и присъствие в онлайн продажбите на големи търговски вериги или мултинационални компании.

Френският законодателен комитет прие в понеделник поправка, която предлага забрана на "черния петък", тъй като причинява "загуба на ресурси" и "свръхконсумация". Френският съюз за електронна търговия, чиито членове агресивно рекламират продажбите за "черния петък" през ноември, критикуваха остро тази мярка.

Десетки френски активисти блокираха склада на Amazon, в четвъртък, разхвърляйки стари хладилници и микровълни печки на изхода.

В петък климатичните активисти блокираха магазините, пречеха и се конфронтираха с хората, които се надяваха да намерят добра сделка.

"Трябва да спрете да си казвате - "Коледа е, трябва да пазарувам", обяснява Теофил Пуйолот-Чевара, 17-годишен климатичен активист в Париж.

Апокалиптичните твърдения за изменението на климата са грешни и жестоки

Апокалиптичните твърдения за изменението на климата са грешни и жестоки

Homo sapiens се фокусира маниакално, егоист е и е безразличен към по-бедните