Плановете на Европейската комисия за създаване на единен правен режим за стартиращи компании в ЕС са изправени пред критики, след като стана ясно, че предложението може да бъде под формата на директива, а не регламент - решение, което според индустрията заплашва да фрагментира инициативата на 27 части, пише "Политико".
Миналото лято председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен предложи "правен статут в целия ЕС", който да помогне на стартиращите компании да се развиват. В навечерието на публикуването на самото предложение обаче "28-ият режим" се оплете в напрежението на Комисията и съпротивата на индустрията.
В продължение на десетилетия стартиращите компании се оплакват от различните правила, регулиращи учредяването, наемането и данъчното облагане във всяка страна от ЕС. Те твърдят, че това възпрепятства растежа им и ги поставя в неизгодно положение в сравнение с техните американски или китайски конкуренти.
Идеята за един набор от хармонизирани правила във всички страни членки на ЕС, вместо да бъдат подчинени на 27 различни национални системи, беше привлекателна за мнозина. Стартъпите обаче сега са обезпокоени, тъй като твърдят, че обещанието е изложено на риск да бъде фрагментирано на 27 различни части.
Стартъпите постигнаха голяма победа миналата година, когато Фон дер Лайен вкара ключовото им искане за по-рационализирани правила в своята петгодишна програма.
Тя обеща да "се справи с разнородните национални разпоредби" под формата на "28-ми режим, който да позволи на компаниите да се възползват от по-опростен, хармонизиран набор от правила". Областите, маркирани като обхват, бяха корпоративното право, процедурите по несъстоятелност, трудовото право и данъчното облагане.
В основната на спора е правното основание на предложението, което може да изглежда технически въпрос за някои, но за стартиращите компании е от решаващо значение.
Миналата седмица Комисията стартира обществена консултация и обяви, че ще представи официално предложение в началото на 2026 г. Сайтът за консултации обаче разкри, че Комисията предпочита предложението да е директива - акт, който изисква транспониране в националното законодателство, вместо пряко приложим регламент. Придружаващ документ оставя вратата отворена както за директива, така и за регламент.
Като регламент, режимът ще бъде пряко приложим във всички страни от ЕС, но като директива, той ще зависи от националното прилагане и евентуални промени.
Лобистки групи за стартиращи компании се обединиха срещу предложението да бъде директива, твърдейки, че е противоречащо на целта за установяване на един набор от правила.
Използването на директива е "фундаментално погрешно", заявиха Allied for Startups, EU Inc и Европейската мрежа за стартиращи компании в съвместно изявление във вторник .
"[Една директива] би оставила 27 варианта за изпълнение, това е безумно", заяви Саймън Шефер, съосновател на инициативата EU Inc. "Всъщност това би добавило сложност, вместо да я премахне."
Контрааргументът е, че ако става въпрос за директива, държавите са по-склонни да я приемат, тъй като могат да добавят свое собствено тълкуване.
Източници от Комисията, пожелали анонимност, посочват, че комисарят по въпросите на стартиращите компании Екатерина Захариева не подкрепя формата директива. Друг служител също изрази притеснение, че подобен подход ще доведе до поредното разделение между 27 юрисдикции.
Стартиращите компании се опасяват от множество допълнителни препятствия, когато двамата законодатели на ЕС, Европейският парламент и Съветът на ЕС, се заемат с предложението.
Във вторник депутати от правната комисия на Парламента обсъдиха проект на доклад, написан от германския социалдемократ Рене Репази, относно "28-ия режим". Докладът няма обвързваща сила, но би могъл да даде представа за позицията на депутатите.
В доклада Репаси също така се застъпи за директива, което доведе до остри критики от страна на трите споменати лобистки групи за стартиращи компании.