Най-малко четири петролни танкера са се отклонили от Червено море след нощните удари на САЩ и Великобритания по цели на хусите в Йемен, показват данни за корабоплаването от LSEG и Kpler, цитирани от Ройтерс.

Атаките бяха извършени от въздуха и от морето в отговор на атаките на подкрепяната от Иран милиция на хусите срещу кораби в Червено море. Това е нова регионална ескалация на войната между Израел и Хамас в Газа.

Танкерите Toya, Diyyinah-I, Stolt Zulu и Navig8 Pride LHJ са променили курса си по средата на пътуването, за да избегнат Червено море между 03:00 и 07:30 (05:00 - 09:30 часа българско време) в петък, според данните от проследяването на корабите.

Един от танкерите, Toya, много голям превозвач на суров петрол, способен да превозва до 2 милиона барела петрол, не е бил натоварен, показват данните. Другите три кораба са танкери за гориво.

Комбинираните морски сили (CMF) предупредиха всички кораби да "стоят далеч от пролива Баб ел-Мандеб", каза организацията на танкерите INTERTANKO в писмо, разпространена до членовете си.

"Очаква се периодът на заплаха за корабоплаването да продължи няколко дни", се казва в бележката, видяна от Ройтерс.

CMF е многонационално морско партньорство, ръководено от САЩ от Бахрейн, базата на Пети флот на ВМС на САЩ. CMF има 39 членове, включително НАТО и европейски държави, регионални държави и други нации.

INTERTANKO представлява по-голямата част от независимия танкерен флот в света, с около 185 независими компании членове, обхващащи повече от 4000 кораба.

Цените на петрола се повишиха с над 3 долара за барел, или повече от 4% до 13:45 часа българско време, като сорт Brent се търгуваше над 80 долара на барел, на фона на повишени геополитически рискове.

Междувременно датската петролна танкерна група Torm заяви в петък, че е решила да спре всички транзити през южната част на Червено море.

Големите компании за контейнерни превози Maersk и Hapag Lloyd приветстваха мерките за обезопасяване на региона. Но те не казаха дали ударите на САЩ и Великобритания ще бъдат достатъчни, за да се върнат към Суецкия канал, най-бързият маршрут между Азия и Европа, който представлява около 12% от световния контейнерен трафик.

 Реакции на ударите срещу йеменските хуси

Реакции на ударите срещу йеменските хуси

В САЩ демократи настояват Байдън да обясни действията в Конгреса