Тайван предупреди, че решението на Китай да открие нови въздушни маршрути, които минават опасно близо до два острова, контролирани от Тайпе, крие риск за безопасността на полетите и е било взето без консултация, съобщава "Ройтерс".
Тайпе посочи, че ще изисква всеки самолет, който използва някой от тези маршрути, да промени курса си.
През януари правителството на Тайван се разгневи, след като Китай "едностранно" промени въздушен маршрут, наречен M503, близо до чувствителната средна линия в Тайванския проток. Китай счита демократично управлявания остров за своя територия.
Новите китайски маршрути до китайските градове Сямън и Фуджоу, наречени съответно W123 и W122, се свързват с маршрута M503 и вървят успоредно със съществуващите маршрути до островите Кинмен и Мацу, по които се изпълняват редовни полети до и от Тайван.
През януари Китай обяви, че отваря маршрути от запад на изток - т.е. в посока Тайван - по двата маршрута от Сямън и Фуджоу. Досега обаче страната не беше обявила кога те ще влязат в експлоатация.
По-рано днес китайският регулатор на гражданската авиация съобщи, че по тези маршрути вече се изпълняват полети и добави, че от 16 май "допълнително ще оптимизира" въздушното пространство около летище Фуджоу.
Това са четири дни преди встъпването в длъжност на новоизбрания президент на Тайван Лай Чинг-те, когото Пекин смята за опасен сепаратист. Лай многократно е предлагал преговори с Китай, но предложението му е било отхвърляно.
Китайският регулатор добави, че промените в маршрутите ще допринесат за посрещане на "нуждите за развитие" на полетите по крайбрежието на Китай, ще гарантират безопасността на полетите, ще увеличат способността за реагиране при гръмотевични бури и ще подобрят нормалните полети.
Администрацията за гражданска авиация на Тайван заяви, че мярката сериозно е повлияла на безопасността на въздухоплаването в тайванското въздушно пространство и я нарече едностранен ход, предприет без консултация.
Отбелязва се, че в най-близката си точка, близо до Кинмен, има само 1,1 морска миля разстояние между китайските и тайванските полети.
"Въздушното пространство между двете страни е много малко и има определени рискове", предупреждават от тайванската служба.
Тайван не разрешава на китайски самолети да летят във въздушното пространство, което Тайпе контролира около Кинмен и Мацу.
Средната линия на протока години наред е служила като неофициална граница между Тайван и Китай и не беше пресичана от военни самолети от нито една от страните.
Китай обаче твърди, че не признава съществуването на линията и китайски военни самолети вече редовно прелитат над нея.
Самолетите до и от Тайван и китайските градове Сямън и Фуджоу преминават по обиколен маршрут - те заобикалят средната линия и не прелитат директно през протока. Вътрешните тайвански полети до Кинмен и Мацу летят директно през пролива.
Тайван се оплака от маршрута M503 и през 2018 г. Тогава островът съобщи, че Китай е отворил северната част от маршрута, без първо да информира Тайпе за това, което е нарушение на споразумение от 2015 г.