Американските и западноевропейските компании имат най-голям дял в световните продажби на оръжие през 2014 г., но Русия ги настига.
Това показват данните на Стокхолмския международен институт за изследване на мира (СИПРИ).

За четвърта последователна година се отчита спад в продажбата на оръжия, показват още данните на СИПРИ. 

Продажбите на военна техника и услуги от 100-те най-големи оръжейни концерна за миналата година възлизат на общо 401 млрд. долара, което е с 1,5 процента по-малко в сравнение с 2013 г.

От стоте компании в списъка 64 са в САЩ и Западна Европа. Взети заедно, те представляват около 80 процента от световните оръжейни продажби през 2014 г.

Американската Lockheed Martin остава на върха, следвана от друга американска корпорация - Boeing, и от британската BAE Systems.

На руски компании се падат една десета от световните продажби за миналата година, като водещ сред тях е концернът "Алмаз-Антей" с продажби за 8,8 млрд. долара и заемащ 11-то място в общата класация.

Руските фирми са яхнали вълната на увеличаващите се военни разходи и износ. Сега в списъка на 100-те световни оръжейни производителя влизат 11 руски компании, а общият им растеж за 2013-2014 г. е 48,4 процента.

В списъка не фигурират китайски компании поради липсата на данни, но според СИПРИ в него биха могли да влязат девет китайски фирми, като две от тях могат да намерят място дори в челната десетка, в това число Корпорацията на авиационната промишленост на Китай (АВИК).

По оценка на Стокхолмския институт военните разходи на Китай в периода 2000-2014 г. са се увеличили повече от пет пъти.