Изпълнителният доректор на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД инж. Георги Друмев в интервю за News.bg

Инж. Друмев, кои бяха най-сериозните предизвикателства, когато поехте поста на изпълнителен директор на БДЖ?
За периода между 11 декември 2016 г. и 8 февруари 2017 г. среднодневните закъснения на влаковете са общо 2560 минути или по 42 часа на ден за цялата страна. Несъмнено една от причините бе в изключително тежките метеорологични условия и снегонавявания, но именно при тези обстоятелства, от средно недостигащи 21 локомотива на ден, те рязко се увеличиха. Наложи се да направим изцяло нов план за ремонт на локомотиви в "Пътнически превози". "Товарни превози" също помогнаха за решаването на този проблем. Така за последния отчетен период - от 20 април до 3 май, среднодневните закъснения са сведени до 7 часа за цялата страна.

Към днешна дата, среднодневно се движат по 562 влака. В най-тежките месеци закъснелите от начална гара са били 73 на ден, а на крайна гара - по 128. Между 20 април и 3 май, те са били по 19 влака, закъснели от начална гара. В първата част на отчетния период изпълнението на графика за движението на влаковете е около 77процента, на този етап е почти 92 на сто.

Не сме удовлетворени от обстоятелството, че отчитаме среднодневни закъснения с часове, но БДЖ разполага с остарял и амортизиран тягов състав и това е причина за чести аварии. Тогава се прибягва до т.нар. трансбордиране - пътниците се свалят от влака и се предвижват с автобуси. Това не е приятна процедура за пътниците и за нас като превозвач, защото всички знаем как изглежда комфортната и качествена жп услуга.

Повишаването на резултатите в изпълнението на графика беше възможно и заради огромната подкрепа, която получаваме и от НК "Железопътна инфраструктура". За пътниците е важно само едно - да са пристигнали навреме и да са пътували приятно. А нашите компании работят ежечасно за постигане на добри резултати.

Ако изведнъж получите нужния брой нови локомотиви, това ще разреши ли веднага проблемите при превоза на пътници?
Нов подвижен състав категорично ще доведе до рязка позитивна промяна в изпълнението на графика за движение на влаковете и предлаганата услуга. По трасето обаче причина за забавяне са още цял куп непредвидени усложнения. Зависим от железопътната инфраструктура, където също възникват аварии. И не само това! Само през март, в рамките на 10 дни, 6 души избраха да приключат живота си на релсите, под влака. От наша гледна точка това означава още, че пореден машинист е преживял огромният стрес да мине през човек; неизвестен брой пътници остават с часове блокирани във влака, докато минат следствените действия, което води не само до тяхното закъснение, но до нарушаване на графиците за движение по цялото протежение на съответната линия. Отделен проблем са водачите, които с колите си застават на релсите при спуснати бариери, звукова и светлинна сигнализация. Единици от тях оцеляват.

Какво значи това за БДЖ? Повреден локомотив. Понякога ранен машинист. Стресирани пътници, които отново с часове са чакали да приключи следствието. Закъснения. Преки и косвени загуби.

Накрая медиите съобщават, че влак "уби" човек; влак "блъсна" кола. Казвам го кратко и ясно: Влакът не може да блъсне никого. Дали сте там или ви няма - влакът минава! Ако сте на пътя му, той просто ще продължи, защото само локомотивът тежи поне 85 тона, заедно с композицията може да е и 300 тона пътнически влак до 1600 тона за товарен. След натискането на внезапната спирачка, влакът се движи още повече от километър. Всичко по пътя му ще бъде пометено.
Затова като изпълнителен директор апелирам да не бъде саботирана железницата и хората, които се возят в нея!

Продължава да е актуален проблемът с остарелия подвижен състав и острата нужда от нови локомотиви. Как очаквате да бъде разрешен казусът с изплащането на дълговете на БДЖ и набавянето на нов подвижен и тягов състав?
Извън всяко съмнение е, че след като железницата е част от националната сигурност на държавата - не само като инфраструктура, но и като възможност за превозна услуга - именно в ръцете на правителството е да вземе решение, чрез което да я направи стабилна компания. Вярвам в тази нагласа и готовността не само на министерството на транспорта, но и в целенасочена държавна политика да се търсят ефективните решения за бъдещето на БДЖ.

Какъв ще бъде този план, предстои тепърва да съгласуваме, да разработим и да заложим мерки, които ще ни изведат веднъж завинаги от сегашното трудно положение. На този етап дълговете на компанията възлизат на около 400 млн.лв. и те се изплащат единствено от собствени приходи. Това води до невъзможност в обновяването на вагонния и локомотивния парк и до понижаване качеството на услугата. Много от нашите пътници с умиление си спомнят годините, когато пътуването във влак е означавало уют.

В нашите композиции пътуват обновени второкласни купейни вагони, които са с нова тапицерия и във всяко купе са монтирани и ел. контакти. Това много радва пътниците. Всяко ново удобство се отбелязва и се приема позитивно.

БДЖ е второто по численост държавно дружеството в България. В компанията работят хиляди хора. Кои са най-големите предизвикателства в ежедневието Ви?
Управлението на човешкия ресурс в компания с хиляди служители е огромно ежедневно предизвикателство. Нужна е гъвкавост, разрешаване на проблеми съвсем буквално в движение, защото казуси възникват най-често по време на път; систематично обучение. Всеки от служителите е със своя история, състояние, очаквания, проблеми, конфликти. Работата е тежка, стресова, трудна и често рискова. Проблемите възникват в ежедневната комуникация с пътниците, но те се случват и на работното място, в депа и места извън полезрението на пътниците. Няма по-стресиращо преживяване от това на едно семейство да бъде съобщено за инцидент с техен близък. А при нас работят много поколенчески железничарски семейства. Те знаят за какво става дума, те разбират само по интонацията на гласа за какво им се обаждат.

Много ценно и важно е да чуват предложенията на служителите. Критичността е право на всеки от тях и те винаги са в правото си да търсят още начини условията на труд да се подобряват. Добрите резултати идват от работниците, които виждат, че ежедневните им усилия се ценят. Аз искрено ценя мъжете и жените, даващи всичко от себе си железницата да работи - въпреки трудностите.

Кои важни събития предстоят пред БДЖ?
През 2018 година се навършват 130 години от създаването на нашата железница. Строителството й датира от 1864 година, първият закон, приет от Народното събрание, който обявява железницата за национална е от 1885 година, БДЖ е създадено като дружество през 1888. Пътуването с влак за хората изпълнява не само транспортна, но и социална функция. Държавници са карали локомотиви, за да покажат значението на транспорта по релсите, тя е съставна част от нашата литература, поезия, история и дори култура. Държавността е започвала там, където бъде изграден железния път.

Последната тежка зима показа, че когато никой друг транспорт не може да се справи със снеговете, въпреки проблемите и препятствията, именно БДЖ продължи да извършва транспортната услуга.

В последните месеци БДЖ активно започна предлагането на атракционни пътувания за българи. Доскоро това беше привилегия единствено на много богати чужденци, които си откупуваха правото да пътуват с наши парни локомотиви и ретровагони. Какъв е откликът на клиентите?
Останахме с усещането, че уталожваме отдавна натрупан глад за такава емоция - пътуване с ретровлакове. Сякаш хората с години са чакали възможността да се повозят, теглени от парен локомотив, да се снимат до него, да се ръкуват с очернения от сажди машинист, да протегнат децата си за късмет, а той да ги докосне по бузките или по носа. Трогателни и вълнуващи са тези сцени, защото българите показват изключителна историческа памет и емоционална обвързаност с историята на железницата.

На организираното от служебния кабинет на 2 март пътуване с парния локомотив 03.12, който някога е теглил траурната процесия на Борис ІІІ, до Черепишкия манастир, присъстваха и 50 представители от дипломатическия корпус. Когато се върнахме на гарата в София, те станаха на крака и избухнаха в аплодисменти.

От години пътуванията с парни локомотиви и ретровагони са най-елитният туристически продукт, който страната ни предлага. И отворихме тази възможност за всички българи. Направихме уикенд с пътуване до Кюстендил и на следващия ден до Черепиш. На третия ден всички билети и за двата влака бяха свършили. Започнахме да добавяме вагони и те се продаваха, така че стигнахме капацитета на любимия на всички парен локомотив Баба Меца. Когато пристигнахме в Кюстендил, там ни чакаха около 500 души, а от влака слязоха още толкова.
За това пътуване дойдоха и двойка англичани от Лондон - по имейл помолиха да им запазим места. После се оказа, че с нас пътуват хора от Китай, Канада, Корея, Белгия, Франция, англичани, установени отдавна у нас.

Приходите ни за два дни бяха 35 хиляди лева. Посланици бяха избрали да пътуват инкогнито, просто, за да се насладят на удоволствието. Цената за пътуването към Кюстендил бе 43 лв., за това до Черепиш - 31 лв. Толкова изгодни цени за возене с ретро локомотив със запазено място не съществуват никъде другаде в Европа. Тъй като това е особен вид пътуване, за всяко пътуване приготвяме и малки изненади за пасажерите.

За всички бъдещи пътешествия създадохме фейсбук страница: "Моето БДЖ пътешествие", където се присъединяват и англичаните. За пътешествието от Горна Оряховица до Трявна с наречения от нас Гергьовски влак, именно чрез фейсбук страницата се записаха около 40 англичани. Едно е сигурно: пазарът жадно се нуждае от такива пътувания, те носят символика, настроение и ние ще ги предлагаме.

Какви каузи подкрепя БДЖ?
Ежегодно, от 13 години насам, организираме събития по повод Деня на детето - 1-и юни за деца в неравностойно положение. Тази година за първи път, по повод Деня на славянската писменост, пускаме и Влак на буквите. Работим съвместно с Министерство на образованието, чрез него и с регионалните инспекторати, откъдето получихме предложения за това кои прекрасни български деца и техни преподаватели да се включат в това начинание. Благодаря на Столична община, които ни предоставиха даром изпълнение на техния изключителен духов оркестър, както и техни народни танцьори. Каузите, които подкрепяме, често са съвместно с други организации. Винаги сме подкрепяли всички инициативи, свързани със социалната адаптация и интеграция на децата, лишени от родителска грижа, както и зачитането на техните права за качествен и достоен живот.

Съвместно с Националната компания "Железопътна инфраструктура" се включваме в обучение на деца по отношение рисковете, свързани с играта край влакове, вагони и на релсите. За наше огромно съжаление през годините все повече деца стават жертви на инциденти заради прочутите "селфи" снимки и приемам като лична кауза влагането на всички сили в образователни инициативи, за да информираме, предпазваме и възпитаваме младите хора.