Главният ревизор на НКЖИ, Бисер Минчев, пред news.bg

Г-н Минчев, от 25 ноември по разпореждане на министъра на транспорта се разпореди прекъсване на движението по жп участъка Нова Загора - Зимница. Там поради извършването на ремонтни работи гарите бяха разкачени от системата за сигнализация и управление, което доведе до някои критични моменти с влакови композиции. Бихте ли казали как се извършва придвижването на пътниците в тази отсечка?
Да от 0:00 се спря пътническото движение през гара Зимница, като товарното движение продължава да преминава от там. Разминаването на тези композиции се случва в участъци, където осигурителната техника работи в своята цялост - гарите Завой и Герман. В тази връзка мога да кажа, че движението на влаковите композиции е напълно обезопасено.
В момента в този участък по отношение на пътниците се извършва т.нар. трансбордиране (превозване с автобус вместо с влак - бел. р.). Влаковете от своя страна преминават през обходен маршрут през Дулово, като е осигурен и влак между Стара Загора и Нова Загора, който допълнително да улесни пътникопотока.
Искам да допълня, че въпреки създалата се ситуация НКЖИ в този участък бяхме осигурили ръчното управление на стрелките в гарите да се извършва от двама души, така че да не се стига до тежки инциденти, благодарение на взаимния си контрол. В нито един момент ситуацията в този участък не е оставала без надзор. В гарите бе спряно едновременното посрещане и изпращане на влаковете

Бихте ли обобщили причините, довели до затварянето на този участък?
Няколко са причините. В първоначалния вариант за преминаване през трасето предвиждахме пътническото движение да не се спира, както беше доскоро, но за съжаление се получиха много грешки от субективен характер. Станаха няколко неприятни ситуации и това ни накара да спрем пътническото движение, докато гарите в посочения участък не се приведат в съответствие с изискванията за безопасност и да бъде намален човешкият фактор.
Втората причина е, че заради тези гари, където се извършват ремонти и осигурителната техника е "разкачена", беше намалена значително скоростта на движение на 25 км/ч. Това нарушава графика, а на някои места, където прелезите не са съоръжени, дори скоростта пада до 15 км/ч. Сега с новата схема ние решаваме до известна степен този проблем.

Имат ли повод пътниците да се притесняват от тук нататък за своето предвижване в участъка?
Това е задача на БДЖ, но мога да кажа, че схемата вече е направена и работи. Няма причина вече пътниците да се безпокоят. Да, разбирам, че се нарушава комфортът на пътуването с тези смени на превозните средства, но просто сме в процес на строителство, който трябва да бъде завършен.

Кога очаквате трасето Нова Загора - Зимница да заработи?
На този етап се предвижда трансбордирането да остане до 13 декември. Ако изпълнителите на строителните дейности не се справят, най-вероятно ще се наложи да изместим този срок напред във времето. Това, което мога да кажа е, че със спирането на пътническото движение в участъка, строителите получиха една допълнителна мотивация да свършат по-бързо своите дейности, защото натоварването в участъка ще е по-малко. До момента те бяха принудени да работят само в определени времеви прозорци.

В края да ви попитам, има ли НКЖИ пълна готовност за зимния сезон?
Абсолютно мога да кажа, че сме подготвени. Преди дни ръководният състав на НКЖИ направихме инспекция на редица ключови гари. Една от задачите беше да се уверим, че всичко, което е необходимо вече е доставено и че хората са с необходимата екипировка. Уверихме се, че по места са съставени графици, какво да се случи при силен снеговалеж, така, че да не се получава тези проблеми, които ги имаше в някои от предишните зими.