Евгения Пеева, изпълнителен директор на НПО „Заедно в час", пред news.bg

Какво породи необходимостта от възникването на кампанията „Заедно в час"?
„Заедно в час" е част от международна мрежа, която се казва TeachForAll. Както в България, така и в другите държави, в които тя оперира, целта е да се борим с несправедливите ограничения в достъпа до качествено образование в България.
Международни изследвания като PISA показват, че качеството на образование, което децата в България получават и нивото на умения за успешна реализация, които имат, зависят съществено от техния произход: дали са родени в големия град в по-заможно семейство или пък в непривилигировани условия.
От две години нашите мотивирани учители помагат на учениците от затруднени общности, с ниска мотивация и учебни постижения, да получат по-добро образование и по-добри перспективи за своето бъдеще.

Само учители ли могат да се възползват от инициативите, които предлага Вашата програма?
Търсим млади лидери с висше образование - не само педагози, а и други професионалисти, готови да поемат предизвикателството и да дадат част от себе си и своите качества на българските деца.
Освен това, програмата е изключително атрактивна за кариерното и професионалното развитие на всеки от нашите участници. За две години като част от програмата те изграждат нови преподавателски, лидерски и мениджърски умения в изключително професионален екип, получават подкрепата на координатори и бизнес ментори за своята успешна реализация.

На какви критерии трябва да отговарят кандидатите по програмата „Заедно в час"?
Нашите потенциални нови учители трябва да имат висше образование, да са успешни в своята област и да са много мотивирани да помогнат на българското образование. Търсим хора, които са се изявили над средното ниво в своята академична или професионална сфера, активни са и в разнообразни неформални инициативи или конкурси - показали са лидерски потенциал, упоритост, желание да се учат и развиват и лична отговорност към подобряването на състоянието на хората около тях.
Кандидатстването става чрез попълване на онлайн форма до 30 март (тази събота), която се намира на сайта ни www.zaednovchas.bg.

В какво точно се състои обучението, което предлагате на бъдещите учители?
Обучението се случва от момента на приемане в програмата до края на лятото. То е много важно, за да подготвим по максимално добър начин нашите участници за успешното им представяне като учители.
В началото му се включва теоретична подготовка за стандартите и изискванията на МОМН и посещение на различни училища. По късно, от началото на юли до края на август, всички нови учители-лидери заедно участват в интензивен летен институт в рамките на 5 седмици. Там, те усвояват международно признатия модел „Преподавай като лидер", на който се базира успешната им работа с учениците.
В обучението ни се включва и придобиване на педагогическа правоспособност, в сътрудничество с най-добрите български университети, за тези които не са я придобили в рамките на висшето си образование.

Разкажете малко по-подробно за самата програма. В какво точно се състои подготовката и обучението на бъдещите учители?
В рамките на първоначалното дистанционно обучение и последващите интензивни присъствени пет седмици, в които всички нови участници ще бъдат обучени, те получават теоретична и практическа подготовка за предизвикателствата, които ги очакват в класната стая.
Моделът „Преподавай като лидер" включва много важни елементи за успешно изпълнение на групови цели. Всички в „Заедно в час" изхождаме от позицията, че ако умело ръководиш към постигането на високи цели, то ти ще бъдеш добър ръководител на всеки друг екип. Затова този модел набляга на доброто планиране на изнасянето на урока, проследяването на ученическите резултати и проверка на разбирането.
В рамките на летния институт, нашите участници ще имат възможност да направят първите си стъпки в преподаването пред ученици, които участват в него като на лагер.

По какъв начин подпомагате кариерното развитие на учителите след приключването на обучението по програма „Заедно в час"? Получават ли те педагогическа правоспособност, с които биха могли да работят в учебни заведения и след края на програмата?
Програмата е инвестиция както в българското образование, така и в реализацията на самите учители. Затова, в допълнение към обученията и координаторската дейност, нашите учители получават и лично менторство от най-добрите специалисти в сферите на техния интерес (било представители на частния сектор, на държавната администрация или на неправителствени организации).
Всички участници вече са придобили педагогическа правоспособност благодарение на участието си в програмата, така че при желание от тяхна страна, могат да продължат да преподават в училище и след приключване на 2-годишното им участие в програмата.
Част от настоящите ни 54 учители искат да се реализират именно като преподаватели след приключване на програмата. Други искат да продължат в сферата на неправителствения сектор и по-специално в организации, подпомагащи по-добро образование като „Заедно в час". Трети имат планове на институционално ниво и искат да носят промяната в системата като експерти в МОМН или като директори на училища.
Останалите търсят своето бизнес развитие. За всички тях ние имаме алумни програма, която спомага за успешното им кариерно развитие. Освен това, всеки наш учител участва в летен проект, било то в някоя от подкрепящите ни компании или организации или като начинание с учениците. Всичко това изгражда успешни нови лидери за една по-добра България.

По време на ангажираността си в програмата участниците в програмата ще получават ли някакво възнаграждение?
Всеки учител по програмата на „Заедно в час" е пълноценен член на учителския колектив в училището, в което работи. Като такъв, той се наема на трудов договор в училище, след издържан конкурс за отворената позиция, и получава заплата на млад учител.
Но тъй като нашата организация изисква нова енергия и допълнителни успешни дейности, проекти, интерактивен подход и много интензивна работа, ние предоставяме и допълнителна финансова подкрепа, съответстваща на допълнителните отговорности на учителите ни, а и на целта ни да осигурим възможност да се фокусират максимално, през първите две години в училище, върху отдадена работа с учениците си.

С кои училища си партнира програмата? Имате ли приоритетни такива?
Работим успешно с училища в регионите София-град, София област, Пловдив и Пазарджик. Директорите, които искат наш учител подават на свой ред своите кандидатури, за да станат част от училищната ни мрежа.
Стремим се да бъдем полезни на училищата, които имат голям процент отпадащи ученици, ниски резултати на външно оценяване и съответно имат по-голяма нужда от нас, като позитивен фактор. Тази година се стремим да покрием и районите на Враца, Монтана и Стара Загора, а в бъдеще ще имаме още.

Какви стимули предлага програмата за бъдещ учител, който ще трябва да работи например в училище в слабо развит регион, без квалифицирани колеги и ученици с лоши резултати?
Ние вярваме в потенциала на всяка среда, ученик, човек - независимо от определен тип ограничаващи фактори, които се ги възпрепятствали. Нашите учители трябва да споделят тези ценности и да са готови да работят в по-трудни условия от уюта на някоя канцелария или офис.
Трябва да ви уверя обаче, че удовлетворението е в пъти по-голямо, когато видиш прекия резултат от твоите усилия в успеха на учениците. Освен това, би било много грешно да се приеме, че нашите учители са нещо повече от своите колеги в училищата, в които работят. Напротив, изхождайки от нашата основна ценност - уважение и скромност - ние непрекъснато се учим от нашите партньори и търсим обратната им връзка.
А насоките, които по-опитните учители могат да споделят с нашите учители, често са безценни. Разликата е в това, че като част от програмата, нашите учители влизат в училище с голяма мотивация и вярва в потенциала на всеки ученик да бъде успешен и с нужната мрежа от подкрепа в трудни моменти и в разрешаването на редица предизвикателства в училища.

Защо младите мотивирани хора трябва да изберат вашата програма вместо стандартното педагогическо образование?
„Заедно в час" не е в някакъв конфликт или конкуренция със стандартното педагогическо образование. Напротив, ние работим заедно с българските университети и се радваме, когато виждам участници с вече придобита преподавателска правоспособност.
За да си учител, е необходимо да имаш минимум бакалавърска степен, както и педагогическа правоспособност, така че нашите обучения по-скоро надграждат подготовката, която завършилите са придобили и им показват един различен модел на работа с учениците и училищната общност, утвърден в редица държави по света.
Важно е всеки завършващ студент да има предвид „Заедно в час" като опция за своето професионално развитие след своето дипломиране. Така те ще бъдат полезни едновременно на себе си и на образователната среда в България.