Прибързаното приемане на предложените от МОН промени в Закона за предучилищното и училищното образование крие рискове от приемане на изменения, които не само ще доведат до преки проблеми и щети през следващите учебни години, но могат да са условие за приемане на закон, който не е съобразен с действащата правна рамка и конкретните обществени отношения, които са актуални към проблема. Това се посочва в позиция на Фондация "Заедно в часа".

Промените ще се гласуват днес, 9 юни, в Министерски съвет и ако бъдат приети, ще се гласуват и в Народното събрание.

Над 400 граждани и организации изпратиха позиция до министър-председателя Росен Желязков, в която призовават да се проведе задълбочена оценка и анализ на промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които Министерството на образованието и науката предлага, посочва още "Заедно в час" и отбелязва, че на 7 юли на Портала за обществени консултации беше публикувана справка с всички получени по законопроекта становища - над 860 на брой на общо над 2100 страници. Голяма част от коментарите съдържат основателни критики и притеснения около предложенията. В свое становище администрацията на Министерския съвет също отбелязва, че частичната предварителна оценка на въздействието на законопроекта "не съдържа задълбочен анализ на проблемите и предложените решения за тях".

До средата на юли внасят в НС промените в Закона за предучилищно и училищно образование

До средата на юли внасят в НС промените в Закона за предучилищно и училищно образование

Вълчев посочи, че най-дискусионната тема е предметът "Добродетели и религии"

Фондацията изтъква, че въпреки силните обществени реакции МОН продължи с придвижването на законопроекта и призовава Росен Желязков да изиска от образователното министерство да извърши цялостна предварителна оценка на въздействието на законопроекта преди да бъде подложен на гласуване от МС.

Според "Заедно в час" сред неизяснените въпроси по отношение на въздействието на предложенията са:

  • какво въздействие върху неравенствата в образованието и върху равния достъп до качествено образование ще има планираното предоставяне на статут на специализирани училища на математическите и природоматематическите гимназии с право на ранен прием (от V клас)
  • какви са възможните рискове от въвеждане на задължителни часове по "Добродетели и религии", като се имат предвид множеството неясноти, свързани с реализацията, в т.ч. ресурси и организация, гарантиращи свободен избор на учениците и семействата им, осигуряване на качествена подготовка на преподавателите, създаване на напрежение в смесените региони, липса на предварителна финансова оценка и др.
  • какви са възможните рискове от предложените санкции, в т.ч. отстраняване на учениците от учебния процес в училище и извънучилищни мероприятия дори при най-малки нарушения на дисциплината
  • доколко устойчива и подходяща е промяната, с която директорите на училища се задължават да събират глоби от родители
  • по какви критерии ще се извършва оценката на труда на учителите и директорите
  • какви са възможните рискове от предложението учители и директори, получили веднъж най-ниска оценка на труда, да бъдат освобождавани веднага
  • какви са възможните рискове от смяната на статута на началниците на регионалните управления на образованието

"Изразяваме тревогата си от риска законопроектът да бъде приет без всички гореописани опасения да бъдат адресирани и взети предвид. Подобен прибързан подход не само противоречи на въведените правила чрез Закона за нормативните актове, но предпоставя сериозно недоверие по отношение на предлаганите промени и техните цели", изтъква още фондацията.

Националната мрежа за децата не харесва промените в ЗПУО

Националната мрежа за децата не харесва промените в ЗПУО

До МОН е изпратено отрицателно становище