Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев пред news.bg

Г-н Ламбрев, как върви усвояването на европейските средства и има ли риск за някой от започнатите проекти?
Всички проекти, които вървят в момента се изпълняват с доста добри темпове. В момента предстои внасянето в Министерството на регионалното развитие на проектните разработки за жп участъка Септември - Пловдив.
Проектът Пловдив - Бургас се движи съгласно графика, като на отделни места има малки закъснения, но те ще бъдат наваксани. По трасето Пловдив - Свиленград - Турска и Гръцка граница също работим в много добри темпове.
Последните анализи показват, че усвояването на евросредствата е около 38%. Това ни обнадеждава, че до средата на 2015 г. ние ще можем да приключим всички обекти на близо 100%.
В тази връзка искам да кажа, че подписаните договори надхвърлят предвидените фондове с 2% и се надяваме те да бъдат осигурени от държавния бюджет.
Ние ще искаме да усвоим максимално сумата от кохезионните фондове и когато тези суми се финализират ще пристъпим към втората фаза, която е да изтеглим заем от Европейската инвестиционна банка, с която страната ни има договор.

Какво се прави по отношение на интермодалните терминали?
В най-скоро време ще бъде сключен договорът за интермодалния терминал, който ще се изгражда край град Пловдив. Работи се и по техническата помощ за избор на изпълнител на интермодалния термина в Русе, който ще се изгражда в следващия програмен период 2014 - 2020 г.
Тези два интермодални терминали ще ни осигурят добра перспектива във връзка с използвания на територията на България транспорт. В най-скоро време се очаква да бъде открит и тунелът под Босфора, като това ще стане най-късно до средата на октомври, Очакваме през него да тръгнат много товари от Азия за Европа и обратно, Така че ние трябва да имаме готовност в близките няколко години да осигурим и интермодалността.

Как гледате идеята за частни интермодални терминали или за публично-частни?
Това не е лоша идея и тя може да се случи, когато има инвеститори. Имайки предвид икономическата обстановка в държавата и в Европейския съюз, не вярвам, че скоро ще се появят такива играчи, които да си вложат средствата, когато няма сигурност.
Има случаи на публично частно-партньорство в Европа и лично аз съм виждал такива в Австрия, които работят много добре.

Казахте, че скоро ще се отвори пробивът под Босфора, как очаквате това да се отрази върху товарния трафик у нас?
Не само аз, всички икономисти очакват това да се случи, тъй като това е най-краткият и най-бързият път между Европа и Азия. И се надявам товарите, които ще тръгнат през Босфора да преминават през България, а не да ни заобикалят. За това и ние бързаме, за да можем да изградим нашата отсечка Турската граница-Свиленград-Пловдив-София-Драгоман. Така ние ще привлечем транзитните товари, което ще ни донесе много приходи.

Как смятате, че засилването на транзитния трафик ще се отрази върху приходите от инфрастуктурни такси?
Един прираст поне от 15% ще има още първата година, в която ще бъде пуснат тунелът. Ще има един период, в който всички товародатели ще опиват почвата още и няма да са сигурни, че това, което искат да направят ще им бъде толкова полезно и изгодно. Надявам се, че след като те се уверят, че има икономическа изгода от това трасе, то ще бъде експлоатирано.

Вярно ли е, че още нито една влакова композиция не е минала през новооткрития Дунав мост 2?
Това е точно така. На този етап не е преминала нито една влакова композиция през Дунав мост 2 поради простата причина, че нашите колеги от румънска страна в момента не са подготвени да приемат возила, защото не са електрифицирали частта, която трябваше да направят. Работят много бавно и мудно и може би румънската страна има нещо предвид, за да не предприема действия, въпреки че на откриването присъстваха много високопоставени лица.
Надявам се най-скоро да преосмислят своите идеи и както автомобилния път се използва максимално добре, така и жп трасето да се използва максимално.

Кога според вас този проблем със северните ни съседи би могъл да бъде решен?
Предполагам, че до 3-4 години и при добро планиране от тяхна страна ще може да се случи това нещо, като ние се надяваме това да се случи още по-скоро.