Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев пред news.bg

Инж. Ламбрев, НКЖИ изгради подлез за пресичане на железопътната линия в столичния квартал Горна баня. Разкажете ни кое ви провокира да го направите? Какъв ще е ефектът от този подлез?
Пешеходният подлез, който изградихме, е плод на много тежка ситуация, създала се в тази нерегламентирана пешеходна пътека за жителите от квартал Горна баня. Тя се намира в крива, в която няма добра видимост и точно на това място станаха много трагични инциденти. При последния такъв инцидент загина младо момче в нощните часове.
Всичко това ни накара да предприемем действия и съвместно с община Овча купел решихме да създадем един идеен проект, дарен от фирма за проектиране. После го разработихме в технически проект, мина на експертен съвет при нас, отделихме необходимите средства и изграждането на подлеза започна.
Той се намира в непосредствена близост до въпросната нерегламентирана пешеходна пътека. Железопътният път е крива, няма видимост за идващите влакове, скоростта е висока и може да стане инцидент. Решихме да изградим подлез, а не пасарелка, тъй като тя е по-тежка като експлоатация за самите граждани.
След приемането на техническия проект започна същинското строителство и към този момент можем да се поздравим с това, че подлезът е завършен. Той е с добри параметри и качество, скоро ще бъде приет с акт 16 и съответно въведен в експлоатация.
Надявам се до един месец това да се случи и горнобанчени да бъдат доволни от новата си придобивка. В подлеза има изградени два асансьора за инвалиди и за майки с малки деца, велосипедисти също могат да го използват.
Подлезът може да се похвали и с изградено видеонаблюдение, което ще се следи денонощно.

Преди броени дни бе извършена инспекция на ремонтните дейности на гаровите комплекси по TEN-T-мрежата - Централна гара София, жп гара Бургас и гара Пазарджик. Какви са сроковете за завършването им и какъв напредък е постигнат до момента?
Нека да припомним, че към линейните проекти, които се движат от Оперативна програма „Транспорт", е включено и изграждането, и рехабилитацията на гарови комплекси. Такива са Централна гара-София, гарата в Пазарджик и тази в Бургас.
Гара Пазарджик е завършена на 100%, в срок и е приета с акт 16. Гражданите на Пазарджик спокойно я ползват и са много доволни.
По отношение на Централна гара-София трябва да се знае, че сега по нея се работи усилено. Ежедневно на обекта има около 300 работници, за да може да постигнем необходимия ефект и да приключим в дадените срокове. Малко закъснява самото строителство, но това е така, защото се промени проектната разработка и се усили конструкцията на гарата. Въпреки всичко гарата е в условия на експлоатация и столичани могат да ползват Централна гара-София. Тя не е спирала да работи и са взети всички мерки по безопасност.
В края на март 2016-та година сме сигурни, че ще се поздравим с една новоизградена и модернизирана жп гара. Тя ще отговаря изцяло на европейските изисквания както за безопасността, така и за обслужването на хора в неравностойно положение.
На гара Бургас също се работи усилено. Усилихме цялата конструкция на сградата, без да изменяме нейната фасада, защото е паметник на културата. Надяваме се в началото на декември да успеем да се справим със завършването на ремонта в морския град на ниво акт 15, тоест тя да може да се ползва. Напредъкът в строителството сега в края на октомври е около 65-66%.

Напоследък медийният интерес е обърнат към ремонта на гара Трапезица. На какъв етап са ремонтните дейности там?
Гара Трапезица е една от първите гари, изградени в България. Годината на нейното построяване е 1902 година. Преди да започне ремонта там, гарата беше почти руина. Заради туристическия интерес, който очакваме да се появи към комплекса, който се изгражда до нея, ние не можехме да я оставим да се разруши. Започнахме ремонтните дейности там, като към момента покривната конструкция е изградена, фасадите са готови, работи се и вътре в самата постройка, предстои да бъде изграден паркинг за автомобили, да се направи вертикална планировка и изваденият първи коловоз да бъде изцяло засипан с материал. Така гостите на град Велико Търново ще могат да се радват на тази хубава архитектура на постройката.

На какъв етап е строителството на новите отсечките по жп трасетата Пловдив-Бургас, Пловдив - Свиленград - турска и гръцка граница и Септември - Пловдив, които са финансирани с европейски средства?
Нека да започнем от жп трасето Пловдив-Бургас, като кажем, че Лот 1 е приключен на 100%, приет е с акт 16. В момента усилено се работи по Лот 2, който е на 93-94% изпълнен. Остава да се направят само сигнализациите на гара Безмер и гара Ямбол. Усилено се работи и в Лот 3, който трябва да е готов в средата на 2016-та година.
За Пловдив-Свиленград и по-точно отсечката Първомай-Свиленград в момента вървят комисии и за много от отсечките се очаква да се подпишат още в тези дни актове 15. Това означава, че може би след месец ще предстоят и акт 16.
По отношение на жп трасето Септември-Пловдив е важно да се знае, че самият проект започна по-късно. Лот 1 е на около 63% и се работи усилено, в Лот 2 процентите са около 57%, а Лот 3 са в най-напреднала фаза. Предполага се, че до средата на лятото ще може да се поздравим и с това, че въпросните отсечки ще са на 100% завършени.