Инж. Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ ЕАД, пред News. bg
Г-н Попов, ще има ли дядо Коледа в БДЖ?
Ако имате предвид някакви подаръци - не мога да кажа, че ще има, но действително в навечерието на коледните празници можем да се похвалим с добри новини - това е подписания меморандум със Световната банка за заем, който ще е целево за железопътна инфраструктура и БДЖ.
Това е голям лъч надежда за оцеляване на българските железници в тежкото финансово положение, в което се намират в момента. Освен това, вече разрешението от Брюксел да бъде дадена тази държавна помощ е факт. Само първият етап е факт, но имаме гаранции, че изцяло ще бъде разрешена тази държавна помощ за БДЖ.
Ще се усети ли още догодина ефектът?
Искрено се надявам да се усети още догодина, но ако имате очаквания, че ще се напълнят нашите линии с нов подвижен състав - това не може да стане толкова бързо. Но това, което ще стане, е реалното оздравяване на железницата. Всички натрупани проблеми, които имаме като задължения към доставчици, към банки - кредиторки ще са изчистени и по този начин ще има възможност и глътка въздух да се направят необходимите ремонти и да се сключат договори за евентуално нов подвижен състав.
Вече сключихме договор за доставката на 30 спални вагона. Процедурата е минала преди две години, но сега финализирахме договора и е под писан. След година и половина ще бъдат доставени тези вагони. Толкова е времето за изработването им. Това са нови вагони.
Коя ще е радостната вест, която ще бъде усетена още от догодина от пътниците?
Може да звучи странно, но за мен радостна вест е, че изобщо нашият жп-превозвач продължава да работи, защото от всякъде се чува как БДЖ е пред фалит, как сме на път едва ли не да закрием компанията. Радостната вест е за мен точно това на този етап - че БДЖ ще продължи да работи, че тя ще се реформира и ще продължи да осигурява услугата на своите клиенти.
Условията на Световната банка бяха - реформи. Какви реформи предприемате, включително по отношение на състава?
Реформите касаят много мерки. Не само редуциране или оптимизиране на персонала. Реформите касаят изцяло промяна на системите за контрол, пресктруктуриране на дружеството в холдингова структура. Това означава ясно разделяне на двете дейности - пътнически и товарни превози като активите като собственост отидат в тези две дружества. В момента не е така. Дъщерните дружества плащат наем, а активите са изцяло в компанията майка.
Предвидено е в най-скоро време, може би до март месец, активите да бъдат прехвърлени в двете дъщерни дружества. По принцип, промяната в технологията на работата е единственото нещо, което може да доведе до оптимизиране на личния състав.
Не се правят някакви самоцелни съкращения. Факт е вече с около 2500 човека намаление на персонала в БДЖ през последните две години. Най-много бяха в товарните превози, което се дължи на кризата в икономиката - по-малко товари, по-малко работа. 25% от общо 40-процентния спад се дължи на затварянето на комбината Кремиковци.
Как върви събирането на вземанията на БДЖ?
В момента нямаме големи вземания като изключим 20 млн. лв. от Кремиковци. Наредили сме се на опашката със старите кредитори. Надяваме се нещата да се случат. Други големи вземания нямаме. Имаме от сръбски и македонски железници и преговаряме с тях. Признали са задълженията.
А уреждането на задълженията на БДЖ?
Плащаме ритмично към доставчиците, но така или иначе задълженията си остават в същия голям размер. Начинът, по който ще се справим е именно чрез този кредит (от Световната банка, б.р.). Няма друг начин. Това е заради загърбването в продължение на дълго време на проблема на БДЖ от държавата. Задълженията, които държавта е имала към железниците си не са били изпълнявани.
С този държавно-гарантиран заем, който очакваме, нещата ще дойдат на мястото си. Разбира се, винаги може да се каже, че бихме искали по-голяма сума, която да помогне да имаме и нов подвижен състав, но на този етап това не може да се постигне. Единствено със собствени усилия и средства ще продължим инвестиционната си политика за закупуване на нов подвижен състав.
Какви са възможностите за използване на евро-фондовете за инвестиции?
В оперативна програма „Транспорт" бенефициент е Национална компания „Железопътна инфраструктура". За момента БДЖ не е предвидена. Защо се случва така - защото не може да се инвестира и да се купува нов подвижен състав, който да се движи по стари и неремонтирани релси. Трябва да бъде в ред инфраструктурата и тогава вече да имаме нормален транспорт. До голяма степен проблемите при нас се дължат на лошото състояние на инфраструктурата. Постоянно има намаление на скоростта, ремонти - това за нас води до щети. Затова и клиентите ни много често са недоволни - голямо времепътуване, забавяния... всякакви такива проблеми.
По-дългосрочната ви програма какво предвижда?
По принцип за БДЖ инвестиционната програма предвижда 50 нови електромотрисни влака. Знаете новите 25 дизелови 25 електрически мотриси СИМЕНС ДЕЗИРО как бяха светъл лъч не само за комфорта на пътниците, но и за нас като много по-ефективни, отколкото използването на подвижен състава от локомотив и вагони.
Необходими са 50 нови електромотрисни влака и 200 пътнически вагона. По отношение на товарните превози инвестиционната програма също предвижда закупуването на нов подвижен състав, но вече в дългосрочен план.
Финансирането от заема ли ще е или от собствени приходи?
Това е инвестиционната политика, която задължително и неминуемо трябва да се случи. Заемът само ще способства да преструктурираме задълженията си към банки-кредиторки и доставчици и вече със собствени сили и средства БДЖ ще може да реализира инвестиционната си политика.
Затова го наричам глътка въздух, която ще ни позволи да се развиваме нормално. По принцип, този кредит е срещу реформи и в случай, че не се справим и не вървим по начертаната пътека траншовете ще спрат.
Какви са вижданията ви за тарифната политика?
По отношение на цените за превоз на пътници и на товари за 2011 г. не предвиждаме увеличение, но същевременно по добилата гражданственост гъвкава тарифна политика, ще продължим да предлагаме бонуси за нашите клиенти. При пътническите превози това са определени намаления. Ще наградим почетния пътник на 2010 година. За товарните превози - този, който дава повече клиенти, този който благоприятства превозите да се извършват с по-малко разходи за него може да има по-ниски превозни цени.
Да издадем какво ще получи почетния пътник?
Почетният пътник получава карта за пътуване за цялата 2011 за цялата жп-мрежа.
Разкажете за атракционните пътувания. Ще има ли нови?
Атракционните пътувания са действително много добра пазарна ниша, в която навлязохме. Има почитатели на жп-транспорта, които се любуват на тези ретро-изживявания. Разполагаме с два състава „Витоша Експрес" и „Корона Експрес". Действително преживяването за клиентите е много добро. Офертите се правят според заявката на клиентите - зависи от разстоянието и времето, което ще се ползва. Примерно по теснолинейката Септември - Добринище се движи парен локомотив. Изключително атрактивно е.
Колко струва?
Зависи какво точно ще искат клиентите, но между 1000 и 5000 лв. струват подобни пътувания. Зависи най-често от разстоянието. Примерно само от Септември до Велинград цената е от порядъка на 1500 лв.
Как ще се справите с недоволството на клиентите?
Недоволството на клиентите... - може би имат достатъчно много основания - остарелия подвижен състав от вагони по над 30 години. Имат основания да са недоволни от качеството на предлаганата услуга. Проблем номер 1 е състоянието на инфраструктурата, удълженото пътуване, но в същото време и това, че често се повреждат локомотиви, вагони и вместо с 4 вагона някой влак тръгва с 3.
Съществуват подобни проблеми. Ето сега по празниците ни се иска да имаме повече вагони, но максимално всички вагони, които имаме са включени във влаковете само и само да няма подобни недоволства и хората да пътуват нормално, а не правостоящи.
Във влаковете със задължителна резервация не се разрешава пътуване на правостоящи, но в момента сме разрешили в рамките на 40 - 50 пътника да пътуват само и само да се предостави услугата. Има голямо търсене, на напрактика не можем да увеличим съставите на влаковете, защото вагоните са краен брой. При необходими около 500 в момента имаме около 400, които са в експлоатация.
Кога виждате БДЖ конкурентна на автомобилния транспорт?
Мисля, че и сега по някои от дестинациите сме конкурентни и не само като цена, а и като време за пътуване. За София - Бургас е 6 часа. И с кола да тръгнете в това зимно време пак се пътува 6 часа.
Основното предизвикателство за вас за 2011-а?
2011 трябва да продължим изпълнението на плана за преструктуриране и всички мерки, които сме си набелязали за финансово оздравяване, но искам драстично да стопим загубата.
Към момента колко е?
Към момента имаме към 60 млн. лв. загуба. Тя трябва да се стопи.
За колко време смятате, че е възможно?
Планът е така направен, че живот и здраве всичко, ако се случи, 2014 г. трябва да бъдем на нула или на печалба. Не смятаме, че е непостижима цел. Това ще се случи.
Как ще се справите с недоволството на работещите в системата на БДЖ?
Може би имате предвид изказвания на синдикални лидери, че с условията, които Световната банка поставя с даването на този кредит ще се стигне до драстично намаляване на персонала. Със сигурност намаляване на персонала по други причини - освен по промяна на технологията на работата и естествено текучество и пенсиониране на персонала - няма да се правят съкращения. Ако има недоволство от страна на служителите по отношение на изплащане на трудови възнаграждения, мисля, че не е основателно, защото в БДЖ нито един ден не закъсняват заплати и аванси. Има забавяне на пари за храна, но в момента наваксваме това изоставане. Смятам, че всички проблеми по отношение на заплащането на извършения труд ще бъдат решени.
Недоволство по отношение на намаляване на персонала също смятам, че не би трябвало да има, тъй като там, където има работа няма да има намаляване на персонала.
Има ли вече някакви индикации, че БДЖ излиза от кризата?
Това е също добра новина - че особено в товарните превози последните 3-4 месеца има около 15% повече превозени товари, отколкото същия период на 2009 г.
Може да се каже, че дъното на кризата беше месец март 2010 г и след това всеки месец е по-добър от същия месец на 2009. Тази година ще бъдем малко над нивото на 2009, което показва една положителна лампичка за излизане от кризата.
MiL070
на 20.01.2011 в 20:32:39 #1Ще работи, но без пътници. Никой не предпочита безумно бавния, миришещ влак пред бързия автобус с безупречен график, които е редовен. То нови влакове има (закупени още по времето, когато Николай Василев беше министър на транспорта), но уви, техният потенциал не може да бъде оползотворен напълно,тъй като условия за това няма.