Директорът на Поделение „Управление на движението на влаковете и капацитета" към Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ,) инж. Валентин Кънчев, пред news.bg

Инж. Кънчев, нека на първо място да посочим основните дейности, с които се занимава Поделение „Управление на движението на влаковете и капацитета".
Поделение „Управление на движението на влаковете и капацитета" осигурява своевременно влаковото движение при спазване на всички нормативни актове. Участва и при разработването на графиците за движение, съвместно с всички превозвачи. Също така се включва и в разработването на всички прекъсвания, свързани с поддръжката на жп инфраструктура. Поделението участва и в международните срещи относно граничните преходи между границите със Сърбия, Румъния, Турция и Гърция. На денонощен режим към поделението работят 4700 човека, които са разпределени в порядъка на 300 гари. Това са предимно дежурни ръководители, които работят на денонощен сменен режим и осигуряват влаковата работа на компанията.

В средата на годината можете ли да отчетете повече работа в сравнение с изминалата 2014-та година?
От направените отчети за изминалото шестмесечие се забелязва увеличаване на влаковата работа. То се изразява в 3% увеличение в общо реализираните влаккилометри и около 2% увеличение в инфраструктурните такси. Това се дължи преди всичко на увеличените международни товарни влакове, блок влаковете, возещи контейнери и блок влаковете, превозващи автомобили.
В частта на увеличението на международните товарни влакове значително се вижда увеличение на влаковете, превозващи товарни автомобили. Това са предимно влакове от Франция за Турция. За тези влакове има 30% намаление на инфраструктурните такси, с което се цели да има масовост на тези товари, да се намали замърсяването на околната среда, да се предпазват пътищата от натоварване и по този начин се намаляват и пътно-транспортните произшествия.

Успява ли НКЖИ да се справи с повечето работа, която забелязвате?
В момента в НКЖИ текат усилени строителни дейности, свързани с проекти по Оперативна програма "Транспорт" и с наши вътрешни строителни дейности. За тази цел предоставяме на превозвачите алтернативни маршрути и сме длъжни да превозим всичките влакове, които са дадени като заявка, за да не нарушаваме равнопоставеността сред превозвачите. Справяме се до този момент, въпреки трудностите в затруднените участъци и успяваме да превозим всички влакове на превозвачите.

Като стопанин на гарите в страната - какво е състоянието на сградния фонд? Колко гари са в ремонт или ще бъдат ремонтирани през тази година?
Гарите в цялата страна към НКЖИ са 300, като имаме и разделни постове. Много от гарите са строени преди 1980 година и при тях няма заложена енергийна ефективност на сградите например, както и предвиден достъп на трудно подвижните лица. Стремим се обаче всички стари сгради да бъдат реновирани спрямо европейските изисквания, да има подходи за трудно подвижни лица, да бъдат изградени информационни системи и табла.
През 2014 година са ремонтирани 53 гари, а ремонтът им е на стойност около 3 млн. лева. До средата на 2015-та година са ремонтирани 25 гари за около 2 млн.лева. До края на годината се очаква още 11 гари да бъдат ремонтирани на стойност около 1 млн.лева.
В гарите наблягаме и върху обслужването на трудно подвижните хора, като за целта до този момент в 70 гари са изградени подходи към самите приемни здания и към първите коловози. Съвместно с БДЖ и БЧК в пет гари - София, Пловдив, Бургас, Варна и Стара Загора, са изградени центрове, с които при заявка за трудно подвижни хора се прави необходимата организация.
През 2014 по програма ОП „Транспорт" започнаха крупни ремонти на гара Пазарджик, Бургас и София. Ремонтът на гара Пазарджик завърши още през 2014 година. Тя в момента се отличава с много добро архитектурно строителство. До края на 2015 година очакваме завършване на ремонта на гара Бургас.

И в аванс - на какъв етап е изработването на графика за движение на влаковете за 2015-2016 година?
В момента контактуваме с десет товарни и един пътнически превозвачи. До месец април по заявка на превозвачите са дадени заявени трасета за изготвяне на новото разписание. Усилено се подготвя графикът, работният вариант е предаден на превозвачите за съгласуване. Почти на 90% е завършена изработката на графика. След тяхно одобрение остава контактът с общините за съгласуване на пътническите разписания.