С директора на дирекция Железен път и съоръжения в НК Железопътна инфраструктура, инж. Видин Колев разговаряме за извършената рехабилитация по жп. линията София - Мездра

Г-н Колев, какви ремонти дейности бяха направени по продължение на втора ЖП линия (София-Мездра)?
Тази линия е знакова. Тя е първата, по която има толкова много тунели - 22. Нейното строителство започва 1894 и приключва 1897 и е първата отсечка по направление София-Варна. Най-тежкият за изпълнение участък е София - Роман.
По-късно през 1958 г. започва удвояването на линията, като през 1969 вторият път по линия 2 е вече изграден. След това започва и изграждането на електрификация по трасето съпътствано от разширение на тунелите, като през  1979 участъкът е електрифициран.
След 1987 поради липса на средства се намаляват дейностите по подновяването на трасето. Това налага в края на 90-е години на миналия век да се вземе заем от Световната банка, с който да се осигурят средства за рехабилитация на отделни отсечки от цялата ЖП инфраструктура. Тогава обаче поради липса на средства в националния бюджет работата е оставена по-напред във времето.
Така през 2010 г. започнахме да рехабилитираме 2-ра жп линия с отсечката Бов-Лакатник, която беше в изключително тежко състояние. Ремонтът продължи с междугарието Елисейна - Зверино и през 2012 стартирахме с ремонтът на Зверино-Мездра. Последната отсечка е по-голяма и е с дължина от 12 км.
Паралелно започна работата и по междугарието Илианци - Курило (където сега скоростта е увеличена до 120 км/ч). Сега се изпълнява и отсечката Своге - Бов. От тези всички отсечки целим максимално да намалим времепътуването.

С колко време се намалява времепътуването по отсечката София - Мездра след ремонтните работи започнати 2010 г.?
Преди времето беше 97 минути, като вече е намалено на 84 минути, но то ще продължи да спада, заради продължаването на програмата за рехабилитация на трасето.

Имате ли информация за вложените средства за ремонтните дейности за тези 4 години и половина?
Сумата възлиза на 64,5 млн. лева за отсечките, за които стана въпрос по-горе.

Очаква се ремонт и на ЖП отсечката Захарна Фабрика - Горна баня. До какво ще доведе това за пътниците?
Отсечката е тежка като състояние. Преди години успяхме да направим 3 км. от нея, но остана другата част, като на места, особено през Факултета, скоростта е намалена на 25 км/ч при 90 км. проектна. Очакваме ремонтните дейности да продължат около 60 дни По протежението на отсечката ще изградим на ново и прелеза в кв. Факултета, който на този етап ще предвиждаме да остане с бариери, защото е много натоварен. По отношение на влаковото движение то се очаква да бъде спряно за няколко дни през август месец, за да не натоварим трафика в началото на учебната година.

Разговаряме и с инж. Георги Шилов - мениджър на проекта за рехабилитация на отсечката Своге - Бов от страна на изпълнителя Трейс Груп Холд

Г-н Шилов, Трейс груп холд реализира модернизацията на отсечката Своге - Бов, която продължава и в момента. Какво е свършено до този момент?
Работите по обекта започнаха октомври 2013 г. До момента имаме над 90 хил. кубика земно-скални изкопи, 9 км дренажи, 8.2 км канафки, леки подпорни стени, тежки подпорни стени. По трасето ремонтираме и 5 моста. По новото трасе ще бъдат монтирани и нов тип релси, позволяващи по-високи скорости.
Крайният срок на обекта е 27 юли, когато отсечката с дължина от 8.2 км трябва да е напълно готова.

Каква е гаранцията, която вашата фирма дава за изпълнението на проекта?
8 години.

Колко време след този ремонт няма да е необходима цялостна реконструкция?
Ние в момента подновяваме ЖП линия, която е на повече от 30 години, така че очаквам експлоатацията след рехабилитацията да продължи поне толкова.
В момента компанията изпълнява още няколко ЖП обекти, като сме спечели търгове за отсечките Пирдоп-Антон (6 км), работим и по трасето Стара Загора - Карнобат, което е част от модернизацията на линията Пловдив Бургас, като цялата отсечка трябва да е готова в края на ноември.