Заместник-министърът на външните работи Милен Керемедчиев пред news.bg
Г-н Керемедчиев, всичко ли се изясни по случая с отвлечените в Сомалия български моряци?
Ясно е, че имаше преговори, ясно е че е платен откуп, ясно е, че моряците ни са живи и здрави.
Осем от тях се завърнаха в България и преживяха "второто нападение" на летище София от вашите колеги журналисти, което сигурно ще им остави белези в съзнанието. Моряците определено бяха много стресирани. Видях ги.
Кога си идват останалите моряци?
Останалите осем ще си пристигнат през Сингапур, след като закарат кораба до крайната дестинация и дойде смяната на техния екипаж. Те имат няколко дена до Сингапур, така че очаквам до края на месеца да са се прибрали.
Разкажете за разрешаването на случая?
За първи път имаше много силно и активно участие на държавата в преговорите. Държавата не се ангажира финансово. Имаше много добър синхрон между Министерството на външните работим и преговарящия екип, който всъщност доведе до рекордно бърз срок за освобождаване на нашите сънародници и кораба.
Обикновено преговори с такива пирати траят между два и 6 месеца и понякога корабите остават задържани, тъй като страните не успяват да се договорят.
Докато в случая с "Malaspina Castle" преговорите бяха завършени за тридесетина дена - на 34-я ден корабът вече плаваше.
За нашите сънародници това може би е много дълъг период от време, изкаран в Сомалия, но пък от гледна точка на водене на преговори с пирати - това е рекордно кратък срок.
Така, че аз съм много щастлив. Когато посрещнах моряците на летището ми падна доста голямо напрежение от сърцето.
Ние в кризисния щаб получавахме информация на всеки 2 часа за това, как се развиват нещата. Бяхме информирани още в самото начало, когато корабът беше отвлечен.
Имахме възможност да наблюдаваме кораба. Можеше да се следи пътя му в продължение на няколко дни до тяхното пристанище в Сомалия.
Тази постоянна индиректна връзка с похитените моряци в един момент стана непосредствена. Имахме възможност да поговорим - те знаеха името ми, аз техните - по списък. Посрещането на летището в София беше наистина много емоционално преживяване.
Сигурно през цялото време сте били в голямо напрежение. Кога усетихте, че настъпва развръзка?
В момента, в който преговорите тръгнаха в руслото на договаряне на техническите подробности. Имаше периоди от време, когато преговорите потръгваха на зле и към по-добре.
Нормално беше пиратите да оказват натиск върху преговарящия екип по всевъзможни начини. Но в момента, в който г-н Гъдев - представителят на фирмата - чартираща кораба, се завърна от Италия, стана ясно, че вече преговорите се водят на техническа база. Като отплава корабът от остров Йеил, започнахме вече да говорим по технически въпроси - с колко гориво е, къде трябва да пристигне на първо пристанище, което вече свали страшно много напрежението, след като окончателно беше договорена сумата за откупа.
Колко беше платено?
Това не може да се съобщи. Такова е изричното желание на преговарящия екип. В повечето подобни случаи никога не става ясно колко пари са платени.
Това са общи усилия на застрахователната компания, на товародателя, на чартиращата фирма и на купувача на товара.
Има много интереси, които се преплитат и на нас не ни стана ясно кой всъщност даде парите. Но в крайна сметка важното е, че се стигна до взаимно приемливи условия за двете сатрани и те бяха договорени наистина много бързо.
Вашата препоръка към пътуващите?
Това е изключително опасен регион, с нарастващо напрежение и все по-дръзки и все по-разпростиращи се в по-далечни точки нападения. Ние постоянно предупреждаваме, но все пак не можем да забраним на хората да пътуват.
Нашата препоръка е да не се пътува извън конвой по никакъв начин и ако може да се избягва пътуването в този район не само на наши кораби, но и на граждани.
Известно е, че има отвлечени хора, включително една българка. Може би трябва да се направи кампания и да уведомим колкото може повече хора да знаят, че пътуването там е с почти на 90% риск да завърши по начина, по който завърши с "Malaspina Castle".
Как се развива случаят с отвлечената ни сънародничка Данка Пачова?
Нещата не вървят за момента в положителна насока. България, Франция и Белгия - трите държави, които имат отвлечени техни граждани от тази организация, са дали правомощия на неправителствена организация да ги представлява в преговорите с похитителите.
Преговорите обаче вървят много трудно, защото постоянно се сменят посредниците от тяхна страна.
Условията много трудно се променят. Изключително тежко вървят тези преговори. По този случай няма голям напредък в последните месеци.
Мотивът за похищението е изяснен - отвличане с цел откуп. Заявена е сумата. Нея също не мога да съобщя. Не е малка сумата.
Това е случай, който върви много тежко и трудно.
Дано да имаме успех, но за момента и ние, и Франция, която има много сериозно присъствие там, и Белгия не сме направили голям пробив в преговорите.
petran
на 24.05.2009 в 10:39:30 #690% - на баба ти хвърчилото Замисъла и финансирането идва не от централна африка - а от по цивилизования свят. като се приберат достатъчно пари от кораби - демонстративно тове ще бъде "прекратено" ! някви от африка е така сами си правят отвличания - това да не е българия дето тука ченгетата отвличат ако не си плащаш на същите тях за "охрана". А това наречено СОТ - е нещо като на малки суми но редовно - и та ка или иначе влизат за профилактика от време на време в имота ви....
critic
на 23.05.2009 в 20:13:37 #5Важното е от всяка ситуация да се извлече печалба: http://somalicruises.com/
shlizoslav
на 23.05.2009 в 12:33:30 #4Не знам какво трябва да стане че всички да са доволни? Ако не вършат нищо както досега, голям вой се надава. Ако направят нещо, отново виене - ама ей най после да свършат нещо. Какво трябва да се направи, че всички постояно недоволни да не вият като пустинни псета. Нищо. Такива хора има и ще си има.А за отвличанията попитайте моряците които им предстои да минат от там. Да, има си конвои и повечето кораби пътуват заедно. Но не винаги става и затова се поема риска. Има срокове договори и т. н.
Julian
на 21.05.2009 в 22:41:42 #3Абсолютна глупсот е това 90%. Освен това няма как да спрат да минават кораби от там. Какво? Да затворят Суецкия канал ли? Е това няма да стане. По скоро да изсипят тонове бомби над сомалия. Предполагам, че много малко амеркинаски кораби минават то там и затова още не са ги запухали сомалийците.
outside
на 21.05.2009 в 10:17:41 #290% ми се струва абсолютно измислена стойност. адска глупост даже
gitscheto
на 21.05.2009 в 03:09:24 #1" За първи път имаше много силно и активно участие на държавата в преговорите "-за първи път да свършиме някаква работа.Паразити.правите ни за смях на всякъде по света.