Ректорът на СУ "Св. Климент Охридски" проф. Боян Биолчев пред news.bg в навечерието на патронния празник на университета

Проф. Биолчев, какво е необходимо, за да се подобри състоянието на образованието и науката?
За да бъдат по-добре образованието и науката, трябва да бъдат по-добре финансирани. Трябва да се въведе понятието цена на образователната услуга и стойност на научното изследване.
Тези неща у нас са на честна дума и на око. В една цивилизована държава членка на Европейския съюз това повече не бива да продължава. Обидно е. Това е категоричното ми мнение.

Вашият коментар за отделяните средства за образование и наука, в сравнение със страните от ЕС?
Няма база за сравнение - толкова голяма е разликата и в абсолютно, и в относително изражение. Ако ние имаме примерно 2% от БВП и една могъща държава има 2%, сумите ще са несравними. Независимо от това, ние отделяме в пъти по-малко средства в идеални стойности.
Така че, както и да се погледне е смешно и обидно. Огромни пари се разхищават в държавата. Не става въпрос за злоупотреби, не това имам предвид.
Разхищават се поради дифузия на малоумен мозък в управленските звена. Това е цялата история.
Просто, когато един глупак има възможност да се произнася, от време на време глупостите му минават в държавата.
За съжаление това е точно така. Казвам го с груб език, защото за това нежно не мога да говоря.

Бихте ли посочили някои от най-фрапантните недомислия?
Най-фрапантното недомислие е ликвидирането на платеното обучение в големите държавни университети, от което всичките в момента страдат и заложеното предварително недофинансиране.
Това показва абсолютна липса на стратегическо мислене за бъдещето на нацията. Има и куп други неща, сред които недоверието и неуважението към българския ум.

Евро-фондовете ще помогнат ли? Обнадеждени ли сте?
Ние и сега участваме в усвояването на европейски средства. Участваме в различни европейски програми, обособено в големите образователни програми.
В бъдеще се надяваме, че ще има разблокиране в тази насока. Сега университетът участва и като институция, но и голяма част от нашите преподаватели като отделни величини в науката участват в множество проекти и програми.
Макар, че това не носи финансова облага на университета, наши преподаватели получават финансова инжекция, освен това разпространяват високия авторитет на българската наука в Европа.

Не е ли твърде далеч науката от практиката у нас и не е ли все още абстракция понятието "иновация"?
Връзката между образованието и бизнеса не може да е мероприятие. Икономическите механизми не би трябвало да бъдат отделяни от възпроизводството на интелект. Но тези неща се разбират трудно и понякога едносранчиво. Освен това са необходими ясни физиономии на двете страни.
Аз не съм много убеден, че българският бизнес в момента има ясно очертана физиономичност, докато българското образование отдавна е постигнало това.
Понякога очертаната физиономия също носи опасности, защото може да се изпадне в нарцизъм, но това са вече други проблеми.

Според вас кой би трябвало да отделя повече пари за образованието и науката - държавата или бизнесът?
Бизнесът не трябва да отделя или да дава, а трябва да извършва бизнес-дейност с науката, което означава да инвестира за да получи.
Само този вид мислене има бъдеще - бизнесът трябва да инвестира, да си поръчва интелектуално производство, каквото ще му бъде необходимо от гледна точка на неговото развитие и неговото бъдеще.

Какво друго пречи на развитието на науката и трансфера й в практиката?
Един от множеството остатъци от социализма е принципът да не правим нищо, за да не сбъркаме. Никой не е наказван за това, че не е правил нищо, но са наказвани тези, които нещо са свършили, които имат характер или виждане за нещата и след това им намират хиляди кусури.
Трябва да има стимули за инвестиции в образованието и науката, но у нас презумцията е: "ако им дадем преференции, те веднага ще го изкористят и ще започнат да източват държавата".
И за да не я източват - не им се дава. Ето, омагьосан кръг, от който няма излизане.

Как се решава проблемът в страните от ЕС?
Просто Европа се е примирила с някакъв процент корупция, само че в Европа не допускат корупцията да изпълзи извън този процент.
Докато при нас цялото законодателство като че ли се бори с корупцията, а затова пък тя е навсякъде и си живее като нелегален и то много добре.

На ректорската среща обменихте ли опит по въпроса за преференциите?
Непрекъснато става дума за необходимостта от преференции за развитието на образованието и науката - и на ректорската среща тук, и като писател зная, че и в областта на културата е същото положение.
Ние като университет и също Българска академия на науките имахме право да внасяме без ДДС специфични техники от света и Европа, а сега изведнъж със закона ни се отнема тази преференция с уж благовидния предлог, че влизаме в ЕС и това няма да е необходимо, тъй като вече няма да се води за внос.
Но ние внасяме и от САЩ, от Китай, от Русия. Просто е смешно.