От началото на месеца Холдинг БДЖ е с нов изпълнителен директор в лицето на Йордан Недев. Влизането на човек, който е външен за системата, както самият той се определи, предизвика много полемика най-вече в редиците на синдикатите, които дори заявиха, че Недев ще „затрие" железниците.

Именно за бъдещето на железниците news.bg разговаря с Йордан Недев. Той заедно с председателя на Съвета на директорите на холдинга Владимир Владимиров отговориха на въпроси, свързани с качеството на услугата, оптимизацията на персонала, продажбата на товарните превози и как виждат БДЖ през 2020 г.

Г-н Недев, почти три седмици, откакто се води „война" в БДЖ, добихте ли вече ясна представа какво е фактическото състояние на холдинга и дъщерните му дружества и срещу кого ще водите битката?
Йордан Недев, изп. директор на Холдинг БДЖ: Това звучи по-скоро като риторичен въпрос - дали 3 седмици са достатъчни да изучиш врага и да го победиш. На това категорично отговарям - не, не е достатъчно. Много неща се случиха за тези 12 дена, откакто съм изпълнителен директор, и въпреки че на мен ми изглеждат като много повече далеч не са ми достатъчни.

Казахте, че администрацията е силно раздута, имате ли вече стъпки в нейното редуциране?
Й. Недев: Сега приоритет е да реорганизираме нашето дружество, да изработим една нова структура, по която да имаме видимост за процесите, крайните резултати и отговорността. В крайна сметка трябва да видим, че нещата не просто се случват, ами се случват контролирано с цел постигане на заложените резултати, а не нещо друго, за което никой не носи отговорност.
Разбира се - предвиждат се и съкращения или да го кажем оптимизация на персонала. Защото, когато се каже „съкращения" хората си представят едно поголовно „рязане на глави". В нашия случай това, от което имаме нужда е една нова структура, която да отговаря на нови по-добри процеси. Ние не искаме да съкращаваме хора само защото трябва да намалим разходите, като по-важното в момента е да имаме такава организация, която да гарантира, че това, което искаме да се случи ще бъде реализирано.

Синдикатите заявиха, че ще „затриете" железниците, като посочиха че нямате опит в системата Как ще им отговорите?
Й. Недев: Това го правим доста често с тях - да си уточняваме позицията. Имам чувството, че в момента техните притеснения са поне малко намалели.
Едно предприятие не е задължително да се управлява добре само от хора, които разбират експлоатацията и основната му дейност. Управлява този, който може да го прави.
Да можеш да управляваш предприятие означава да познаваш процесите и да ги разбираш, но на първо място е да имаш уменията за работа с хора и да можеш да вземаш решения. Това са неща изключително прости като звучене, но колосално сложи като изпълнение.

Казахте, че 60% от разходите в БДЖ се правят за перото „локомотиви". Обосновани ли са те според вас и как биха могли да бъдат редуцирани?
Й. Недев: Тези 60% са продукт на анализ и въпросът дали са малко или много въобще не стоят на дневен ред. Важното е, че това е звеното, където трябва да се съсредоточат много усилия, защото то е скрит потенциал, където могат да бъдат запушени много пробойни.
Важно е да знаем, че железниците са един изключително капиталоемък отрасъл и е по-скоро нормално споменатите по-горе разходи да са в такава пропорция. Това не означава автоматично, че всички разходи в тази дейност са правилно разходвани.

Кога ще бъдат оборудвани всички дизелови локомотиви с GPS?
Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ: В момента са качени GPS комплекти на 42 дизелови локомотиви, като планираме да бъдат монтирани такива устройства на още 138 локомотива. На поделенията е възложена задача не по-късно от 15 септември всички дизелови локомотиви да имат GPS. Ние обаче няма да се ограничиме до там, ще искаме GPS също така и на електрическите локомотиви, като така ще можем да следим маневрената и експлоатационната дейност на всеки един локомотив на БДЖ, който се намира в експлоатация.
В момента на управителите на дружествата (товарни и пътнически превози бел. ред.) е възложено да се потърсят начини за оборудване с GPS комплекти на тяговия подвижен състав и към началото на август ще имаме повече информация дали ще има обществена поръчка за навигационното оборудване.

Какъв е финансовият резултат на холдинга за полугодието? Какъв е вашият коментар?
Вл. Владимиров: За посочения период дружеството отчита загуба от 20 млн. лв.. Резултатът е два пъти по-добър от отчетения за същия период на миналата година.
Моят коментар е, че редуцирането за загубата е пряко отражение от провеждането на реформата в БДЖ и че всичко, което правим дава добри резултати. Загуба от 20 млн. лв., както и всяка друга обаче не е приемлива за нас, което е сигнал, че ние трябва да продължим с провеждането на реформите и през следващите месеци. Трябва да вложим усилия и през идващите шест месеца, за да видим един наистина добър резултат през 2012 г.

Смятате ли, че през 2012 г. може Холдинг БДЖ да прекъсне серията от негативни финансови резултати?
Вл. Владимиров: По първоначалния план за преструктуриране ние очаквахме това да се случи през 2014 г. Сега обаче си поставяме амбициозната задача това да стане през 2012 г. и аз силно се надявам, че ще вложим всички усилия за да постигнем тази цел.
Увеличените цени на горивата обаче будят силно притеснение у нас, като за първите няколко месеца разходите за дизелово гориво са нараснали с няколко милиона лева следствие на това.

Смятате ли да предложите нови продукти и услуги и какви?
Вл. Владимиров: В момента тече процес за пускането на интернет във влаковете и също така скоро трябва да стартира онлайн резервацията на билети. Тези дребнички неща няма да променят качеството по такъв начин, че клиентите да бъдат изцяло доволни. Качеството на услугата може да се подобри в пъти тогава, когато се подобри инфраструктурата и движението от София до Варна или Бургас става за три часа и половина.
Очаквам този средносрочен проект да бъде реализиран и се надявам, че НКЖИ ще задели необходимите инвестиции.

Какво може да се направи в посока подобряване имиджа на БДЖ?
Вл. Владимиров: Това ще става постепенно във времето, паралелно с подобряване на услугата, която предлага компанията и с излизането от тежките проблеми, в които БДЖ се намира.
Най-важно е да се оформи имиджа на товарните и на пътническите превози като на отделни компании, защото те често се смесват, прибавя се и инфраструктурната компания и всичко това се олицетворява в БДЖ. Истината е, че товарните превози имат своите клиенти, пътническите също и проблематиката при работата с отделните групи е коренно различна.

Знае ли се вече откога ще бъдат увеличени цените на билетите?
Вл. Владимиров: Решението е в ръцете на министъра на транспорта. Такова обаче все още не е взето.

Г-н Владимиров, казвате, че трябва по възможно най-бързия начин БДЖ да се освободи от ненужните активи. Колко са те по счетоводна стойност и върху колко от тях има запор? Какви приходи очаквате от тяхната продажба?
Вл. Владимиров: От продажбата на тези активи очакваме между 20 и 40 млн. лв, защото ще зависи в какво състояние е техниката. Ще отидем в долните стойности, ако всичко отиде за скрап, а повече приходи ще реализираме, ако ги продадем като реални активи.
В същото време ще търсим продажба също така и на всички ЖП жилища, които се ползват от железничарите, на ненужни терени и сгради, които не носят никакъв приход, а само разход на БДЖ.

Какви други начини за повече постъпления ще приложите?
Й. Недев: Дружеството за пътническите превози е лицензиран туроператор, което може да обогати основната услуга, която предлагаме. Т.е, ако досега говорихме за качеството на услугата, сега говорим за палитрата от възможности, които ние можем да предложим.
Друго важно нещо е т. нар износ на нашата услуга, а именно през нашата страна да могат да преминават повече международни влакови композиции, било то пътнически или товарни. Това е нещо, което зависи от нашите взаимоотношения с околните държави, с другите железници и как ние ги развиваме.
Често се организират регионални железничарски съвети и конференции и други подобни мероприятия, на които присъстват и наши служители. Моята цел в тази насока е тези взаимоотношения да се материализират в плюс за БДЖ, а не само за командирования служител.
Много е важно хората да са мотивирани и с кеф да ходят по командировки, но е и много важно тези командировки да допринасят за положителния паричен поток на дружеството.

Има ли повишаване на заявките към товарни превози от началото на годината?
Вл. Владимиров: Около 10 млн. лв. повече приходи в сравнение с първото полугодието на 2010 г. отчита БДЖ. Сигурно щяха да бъдат още 2-3 млн. повече, ако дружеството имаше възможност да задели средства за ремонти. Надявам се с мерките, които ще предприемем през 2012 г. този проблем да бъде решен и не само да запазим пазарния си дял, но там където е възможно да търсим и увеличение

До каква степен преодолявате проблема с липсата на товарни вагони?
Й. Недев: Сигурен съм, че всяка железница по света си има капацитет и когато има заявки за повече от нейния капацитет и тя ще върне клиентите си. При нас има заблуда, че БДЖ трябва да приеме всички товари, които преминават през България, но това технически не е възможно.
Проблемите идват от там, че имаме недостатъчно добре подготвен за пазарните условия подвижен състав. Ние обаче вярваме, че можем повече и ще положим усилия в тази посока, но в настоящия момент можем толкова.
Вл. Владимиров: За да има повече вагони в товарни превози и да можем да отговорим на търсенето, е необходимо да продължим реформите. БДЖ е дружество, на което държавата не може да помогне и затова е необходимо всички точки от плана за реформи да бъдат реализирани максимално бързо. Това ще доведе до излизане на дружеството на печалба. За да имаме обаче средства за ремонти, е необходимо да се освободим от ненужните активи.

Какво става с плановете за приватизация на товарните превози?
Вл. Владимиров: Въпросът с продажба на товарни превози ще бъде разгледан на съвет на директорите на компанията. Очаква се органът да излезе с решение за продажба на дружеството и от там нататък Министерството на транспорта да продължи да реализира приватизацията.
Причината за продажбата е че, за да получим нотификация (разрешение за държавна помощ) от ЕК е необходимо да отговорим на две основни изисквания. Първото е сумата, която държавата ще окаже като помощ, а именно 460 млн. лв. да бъде половината от необходимите средства. Това означава БДЖ да осигури останалите 460 млн. лв.
Начините, за да осигурим тези средства, са стриктно регламентирани в европейските документи. Продажбите, които ще направим на ненужни активи, го включваме като принос. По-ниските лихви, които ще плащаме по заема от Световната банка, също. Основният принос обаче трябва да дойде от продажбата на товарните превози. Ние нямаме друг източник на средства, чрез който да гарантираме собствени приходи, които са необходими на ЕК да разреши държавната помощ към холдинга. Това е част от т. нар механизъм за компенсиране на пазара, защото другата алтернатива е да се освободим от позициите по най-натоварените пътнически линии и да пуснем други играчи.
За да стане ясно: ако искаме да получим заема от Световната банка и съпътстващото го одобрение от ЕК, ние трябва да се разделим с товарни превози.

Кога смятате, че може да стане приватизацията?
Вл. Владимиров: ЕК иска от нас максимално бързо да дадем доказателство за това, че товарните превози ще бъдат приватизирани. За това ние ще ускорим процедурата, но отговор на този въпрос много трудно може да се даде. Българската държава ще се ориентира към стратегически инвеститори, което не става от днес за утре. Много се надявам, че до края на 2012 г. вече ще има сериозен интерес и напреднали разговори.

Цялото ли дружество ще бъде продадено?
Вл. Владимиров: Ако искаме да получим нотификацията от Европейската комисия, е необходимо да се разделим със 100% от капитала на дружеството „Товарни превози".

Каква сума очаквате от приватизацията на товарните превози?
Вл. Владимиров:
Стойността на активите на дружеството е около 320 млн. лв. Дали оценката, която трябва да бъде направена от консултантска фирма към Агенцията за приватизация ще бъде такава или по-висока зависи изцяло от финансовия резултат на БДЖ „Товарни превози". За това е необходимо максимално бързо да проведем реформите и да изкараме дружеството на печалба. Тогава цената може да бъде и по-висока.

„Пече се" новият бюджет, имали ли сте разговори в Министерство на финансите по отношение на размера на субсидията за БДЖ за 2012 г.?
Вл. Владимиров: Разговорите са в посока да бъде запазен съшият размер, който получихме и тази година. В момента се изготвят прогнози, които се предоставят на Министерство на финансите. През септември ще има вече по-голяма яснота.

Кога очаквате достъп до мостовото финансиране, което правителството вече гласува?
Вл. Владимиров: Върви се по изчистване на техническите детайли и сключване на договори между двете министерства (Министерство на финансите и Министерството на транспорта и банката и Българска банка за развитие), което вече е факт. Сега ще получим един въпросник от ББР, след което пътят вече ще бъде открит и всичко ще е в ръцете на министър Дянков.
Следващата седмица очакваме посещение на представител на Световната банка по отношение на фактическия заем, който трябва да получим. Кредитният съвет се очаква да бъде проведен на 15 септември.

Ще се наложат ли съкращения на експлоатационен персонал и ако да - колко ще бъдат те?
Недев: Вчера например подписах две искания за назначаване на нови машинисти, така че в момента увеличаваме щата. По отношение на същината на въпроса - експлоатационният персонал е мястото, където ще променяме нещата, след като получим ясни индикации от всички лица, които носят названия директор, управител, началник и т. н., които имат пряко отношение към работния процес.
Неща като безопасност, осигуряване на превозите и ремонт са важни и ние на своя глава от висотата на Иван Вазов №3 (централното управление на Холдинг БДЖ- без. Авт.) няма да взимаме кардинални решения.
Затова до момента почти изцяло говорим за оптимизиране на персонала в администрацията, а от там насетне експлоатационният персонал е въпрос на обема на работа и безопасността.

Г-н Недев, казахте, че комуникацията между служителите и отделните звена в БДЖ не е на ниво, какво смятате да направите?
Доколкото осъзнавам, чуваемостта в БДЖ не е била на мода, даже напротив - била е умишлено потискана. Един малък успех е, че получих няколко мейла. Вчера имаше един от Горна Оряховица, като вече съм процедирал към съответните ресорни служители в централната администрация. Очаквам да получавам още, като се старая на всеки един да отговарям. Важното е нуждата да произтича отгоре надолу.
Необходимо е да се помисли в посока на интегрирана информационна система, защото никой не знае например какво става със складовите наличности. Или пък активите, които ще продаваме. Мисля, че никой не знае колко колооси имаме в депата и т.н., и т.н.

Как оценявате възможността още в този програмен период на ЕС да станете бенефициент по Оперативна програма Транспорт. Какви средства ще поискате до края на 2020 г. и за какво ще бъдат използвани те?
Вл. Владимиров: Такава възможност има при две условия. Първата е да има неусвоени средства, които реално могат да бъдат прехвърлени към пътнически превози и второто е напредване на реформите в БДЖ.

Според вас, каква е сумата, която е необходима на БДЖ до 2020 г. и която може да бъде заявена пред ЕК?
Вл. Владимиров: Минималната сума е 500 млн. лв. Ние можем да поискаме и 2 млрд. лв., което със сигурност би ни гарантирало най-добрата железница в Европа, но нека да бъдем реалисти.
Така средства в диапазона между 500 и 700 млн. лв. биха решили абсолютно всички проблеми в пътническите превози. Една част от тях ще дойде и от националния бюджет.

Как искате да видите железниците след 2, след 5 и след 10 години?
Й. Недев: Опитвам се да ги видя до края на тази година. За 2, 5 или 10 г. ми се слива като хоризонт. Мечтая си за железница, която да дава качествена услуга навреме, да дава по-богата палитра от разнообразни допълнителни услуги. Да има повече доволни, отколкото недоволни клиенти.
И разбира се да остане гръбнак на икономиката. В крайна сметка това е нещо към което се стреми Европа и светът.
Вл. Владимиров: Аз лично си представям как след време отварям вестниците и виждам как „Товарни превози" е един голям данъкоплатец, една много печеливша фирма и служителите, които работят там са много доволни от условията на труд.
Представям си как отивам на гарата и взимам влака за Варна и пътувам 3,5 часа, като в същото време автомобилът ми се превозва в същата композиция, за да мога да отида след това някъде до близките курорти.
Мисля, че ако положим всичките тези усилия, за които говорихме, това няма да е само мечта, а ще се превърне в реалност.