Инж. Симеон Славчев, общински съветник от „Движение 21”  в СОС, пред news.bg

От днес влиза в сила новата цена на билета. Смятате ли, че това повишение е справедливо за софиянци?
Смятам, че цената на единичния билет за градския транспорт в София от 1,60 лв. е първо несправедлива и второ абсолютно необоснована. Нещо повече, остро възразих срещу силовия подход, който беше наложен от действията на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), който обяви на пресконференция, че билетът трябва да поскъпне.
По време на разискванията в постоянните комисии към Столичния общински съвет зададох конкретни въпроси на ръководството на ЦГМ каква е методологията, по която са направили изчисленията, какъв е пътнико-потокът и каква е финансовата обосновка.
И към днешна дата от дружеството не са представили реална икономическа обосновка на увеличението на цената. Тяхната теза е, че чрез повишаването на цената на билета ще намалеят гратисчиите, но за съжаление ще стане точно обратното.

Колко според вас би могло да е максималното увеличение на билета?
За мен всеки трябва да плаща толкова, колкото ползва услугата, т.е. справедливо. Затова „Движение 21“ предложи още в началото на мандата на Столичния общински съвет да се изработи Устойчив план за градска мобилност на София, който ще даде визията за развитието на градския транспорт в София и цялата транспортна инфраструктура за период от 10-15 години. В плана влиза и разработването на така наречената тикет система, която ще позволи всеки да заплаща справедлива цена на транспортната услуга в София. Тикет системи се прилагат в редица европейски страни, където гражданите имат възможност да заплащат почасови билети. Така цената за този, който плаща за две спирки е значително по-ниска от цената на този, който пътува 22 спирки.
Преди да бъде гласувано повишаването на цената на билета от СОС, предложих решението да бъде отложено за есента, тъй като тогава ще разполагаме с подробен анализ и финансовата рамка на градския транспорт в София. Именно тогава, когато имаме всички данни и цялата картина, Столичният общински съвет може да вземе обосновано решение в едната или другата посока. Моето предложение беше отхвърлено, а веднага след това приеха цена на билета от 1,60 лв.
Експертният екип на „Движение 21“ продължава активно своята работа по разработването на плана и в средата на септември месец ще обявим конкретните резултати, които ще са базирани на пълен финансов и технически анализ.
Именно тогава ще мога да ви кажа и колко точно трябва да е цената на единичния билет и как чрез въвеждането на тикет системата ще се подобри качеството на услугата и успоредно с това всеки ще започне да заплаща справедливо за нея.

Какви ще бъдат последствията за ЦГМ, ще съберат ли желаните приходи?
Нашият анализ показва, че с повишаването на цената на билета повече столичани ще предпочетат да използват личните си автомобили. А целта на Столичната община трябва да бъде точно обратната – да направи удобен и комфортен градския транспорт и той да започне да се използва масово от жителите и гостите на София, за да се намали трафикът на лични автомобили в центъра и оттам да се подобри качеството на въздуха в столицата.
За съжаление силовият подход на ЦГМ с повишаването на цената на билета без дебат, без реална икономическа обосновка и необходимост предизвика агресивни реакции в гражданите на София. Станахме свидетели вече на няколко инцидента в градския транспорт. Дори има призиви от големи граждански и неправителствени организации за бойкот на градския транспорт и той или да не се използва, или да не се закупуват билети. Тази негативна, но справедлива реакция на столичани по-скоро ще намали приходите в ЦГМ, отколкото да ги увеличи, да запълни някаква дупка в бюджета или ще ограничи гратисчиите.
Целта на „Движение 21“ е да се възстанови диалогът между всички страни, да се направи широк обществен дебат и да се вземат предвид всички разумни и икономически обосновани предложения. През септември, когато разполагаме с конкретните данни, ще направим широко обществено обсъждане с жителите на София, с гражданските и неправителствените организации и на тази база ще внесем конкретно предложения в Столичния общински съвет за промени в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столичната община.

От „Движение 21” обявихте, че ще атакувате в съда увеличението? До къде стигна идеята?
След решението за повишаването на цената на билета „Движение 21” - София стартира кампания „Обратно броене”. Целта беше да се отброяват дните до 1-ви юни, когато влиза в сила новата цена на билета и всеки ден да се предприемат действия и инициативи, които да доведат до взаимодействие между политическите партии, институциите и гражданското общество и като резлтат да се стигне до действия за отмяна на решението или най-малко до отлагането му във времето. Още със стартирането на кампанията призовахме всички столичани да подадат жалби в съда срещу решението на СОС. Към момента има доста жалби в Административния съд в София и предстои Върховният административен съд да се произнесе по законосъобразността на решението.
Имаме и готовност да предложим да се свика извънредна сесия на СОС, в която да се вземе решение за отмяна на цената на билета.

Може ли да кажете какви са основните ви приоритети до края на 2016 г.?
„Движение 21” като част от „Политическа група 5” в СОС имаме пет основни приоритета. Това са интегрираният градски транспорт, достъпната градска среда, София да се превърне в истинска зелена столица, културна и дигитална община.
По всеки един от приоритетите работим активно и още до края на тази година ще имаме реализирани дейности по тях.
Така например до края на 2016 г. предстои да се изготви Устойчивият план за градска мобилност на София, да се направи публичното му обсъждане и след това да се приеме от Столичния общински съвет. Също така предстои да бъде внедрена тикет системата, която значително ще повиши качеството на транспортната услуга в София и успоредно с това всеки жител или гост на столица ще заплаща справедливо тази услуга.
До края на 2016 г. предстои и временната комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до Природен парк „Витоша на граждани с цел туризъм, отдих и спорт, която се създаде по предложение на „Политическа група 5” да излезе с доклад и конкретни предложения. Знаете, че предложението на „Движение 21” е да се възстанови и започне да работи въжената линия Княжево-Копитото.
Работим още отсега по конкретни предложения и политики, които да заложим и реализираме чрез бюджета на Столична община за 2017 г.

Вие сте първи мандат общински съветник. Какво показват вашите наблюдения - отворен ли е СОС за нови идеи и реални решения на проблемите на софиянци?
Още с влизането на „Движение 21” в Столичния общински съвет заявих, че една от целите ни е да променим начина на работа, управление и функциониране на общински съвет. Мисля, че за тези шест месеца вече работа в СОС можем спокойно да кажем, че до голяма степен успяхме да постигнем тази наша цел.
Доказателство за това е и предложената от нас Декларация за достъпност, която беше приета с пълен политически консенсус от Столичния общински съвет.
За мен това е най-важния политически акт и документ от началото на мандата, защото доказахме, че Столичният общински съвет може да работи по различен от досегашния начин.
Тук е мястото да кажа, че софиянци могат във всеки един момент да се обръщат към мен и да да поставят своите въпроси. За максимално улеснение и пряк достъп в началото на март дори открих и онлайн приемна (www.simeonslavchev.bg), в която всеки може да ми задава въпроси, да изпраща жалби и предложения за подобряване на живота на софиянци. Мога да уверя, че нито едно питане няма да остане без внимание, така че призовавам всички за повече активност, за да може всеки един от нас да стане част от промяната към по-добро, към която „Движение 21” се стреми да постигне в София.

Реалистично ли е София да стане напълно достъпна за хората с увреждания и родителите с детски колички?
Не само е реалистично, но категорично може да се постигне достъпна градска среда. Приетата от Столичния общински съвет Декларация за достъпност гарантира достъпната градска среда в София на хората с увреждания и майките с деца. Отсега всяка нова сграда, която се проектира и строи в рамките на София, ще трябва да е достъпна за всички граждани.
Отново по предложение на „Движение 21” и „Политическа група 5” беше създадена и специална комисия към общинския съвет, която да отговаря за достъпната градска среда. Така на практика приоритетът на „Движение 21” за достъпна градска среда в София стана и приоритет на Столичния общински съвет за мандата.
Комисията по устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика осигурява възможност за участие на представители на неправителствени организации на хората с увреждания при установяване на годността и достъпността за ползване на строежи и обекти с обществено значение.