Колите на НСО са със специален режим на движение, което означава, че могат да нарушават правилата, но без да застрашават безопасността. Това коментира бившият директор на НСО Румен Миланов по повод появилите се кадри на коли на НСО, които карат в насрещното с висока скорост.

По думите му "една от рисковите ситуации в НСО по правило е движението по еднолентови пътища. В случая сигурно са бързали, но аз лично не бих ги оправдал за този клип. Да, има протоколи, има графици, но има и опасности. А те винаги са двустранни - никога не са едностранни", изтъкна той.

Малинов допълни, че при катастрофа НСО носи отговорност и подлежат на военно следствие, защото са военнослужещи. "Така че този подход - да се бърза, особено по еднолентови пътища - е изключително опасен, и аз никога не съм го оправдавал", категоричен е бившият директор на НСО.

Катастрофа с кола на НСО, возеща Кирил Петков, стана край Аксаково
Обновена

Катастрофа с кола на НСО, возеща Кирил Петков, стана край Аксаково

Шофьорът на другия автомобил почина в болница

Адвокат Силвия Петкова пък посочи, че няма злоупотреба с правото. "Има класическо закононарушение. Автомобилите със специален режим имат право да нарушават правилата за движение - да се движат с превишена скорост, да изпреварват неправилно, практически да нарушават почти всички правила, но само когато има реална необходимост. И има една абсолютна забрана - да не създават опасност за движението. Тук тази забрана е нарушена", обясни тя.

Петкова отбеляза, че за да се движат със специален режим подобни коли - трябва да има конкретна необходимост и уточни, че при охранителни автомобили такава има само, ако охраняваното лице е в непосредствена опасност. На конкретните кадри адвокатката не вижда такава необходимост.

"Още повече, ако говорим за такъв сериозен дипломатически гост като президента на Ливан - службите би трябвало предварително да знаят, ако има риск, и обществото да бъде уведомено", допълни Силвия Петкова.

От своя страна Румен Миланов обясни за правилата за останалите шофьори при подобна ситуация на пътя. По думите му в миналото е било задължително да се спира при преминаване на кортеж, но това е създавало предпостави за катастрофа. Сега според закона трябва да се даде предимство, но не е задължително със спиране. "Важно е да дадат път на тези, които се движат със специален режим - така, както се дава път на линейката", заяви още той.

Малинов смята, че по-рисковото движение на автомобила на НСО на кадрите е неоспоримо и допълни, че ако няма основателна причина да се движат по този начин, се налага дисциплинарно наказание. "Президентът на Ливан не може да нареди да се кара по този начин. Ако е имало реална заплаха - това вече е друго, но доказателства няма", подчерта той.

ИПБ: Колата на НСО, возеща Кирил Петков, е карала неразумно бързо

ИПБ: Колата на НСО, возеща Кирил Петков, е карала неразумно бързо

Институтът изследва пътната обстановка на мястото на катастрофата