В декларацията се казва „през първата година от мандата не успяхме да отговорим напълно на очакванията на всички български граждани".
Тъй като това е единственото самокритично изречение в нея, бихте ли изброили 2-3 такива очаквания, които не сте успели да изпълните?
Доколко тези очаквания след датата на еврочленството ни биха се реализирали според вас и как това ще се отрази на стабилността на коалицията?

Сергей Станишев: Трудно бих могъл да посоча сфера, където да няма очаквания по-високи от реалистичните. Това е в човешката природа.
Мога да се ангажирам, че управляващите и коалицията, както и правителството ще направим всичко възможно да намерим най-добрите начини за реализиране на приоритетите, залегнали в нашата програма.
Аз мисля, че това правителство и тази коалиция са доста по-самокритични, отколкото предишни.
В крайна сметка не очаквайте от нас да бъдем по-агресивни към себе си, отколкото опозицията.

Г-н Доган, смятате ли, че след 1 януари 2007 година това правителство ще има някакви нови приоритети и дали ще продължи да управлява в следващите 4 години?

Ахмед Доган: Естествено в правенето на политика поставените цели поставят нов хоризонт от възможности за постигането и реализирането им.
Коалицията има необходимата енергия и воля да продължи напред.
И грешката ви за 4 години - това води към нов мандат, дано да стане.

Относно приоритет номер 1 - членство в ЕС. Какво по ваше мнение не успяхте да свършите по подготовката за евочленството на фона на изоставането ни от Румъния и на фона на неубедителния майски доклад?

Симеон Сакскобургготски: Мисля, че е важен фактът, че България напредва уверено към 1 януари 2007 година. Това доказва, че през миналата година не малко от изискванията на ЕС са били изпълнени.
Смея да кажа, че едва ли изостава едната или другата от 2-те страни, които са кандидатки за последното пето разширяване. Мисля, че и България, и Румъния стоят на еднакво ниво.

За датата за изборите за евродепутат, естествено, че ще трябва да се договорим. Темата, която лично мен ме притеснява, е за средствата на държавата. По-логично е и по-ясно тези избори да не са съчетани.
Но ще трябва да мотивираме нашето обществено мнение да участва на тези европарламентарни избори.
Считам, че не би било добър сигнал към Европа, като бъдем вече приети, да не участваме по-активно, от другите страни.
Това ще бъде една задача, за която ще разчитаме на медиите, за да помогнат да се мотивират хората да гласуват.

Ахмед Доган: Обективната оценка за това е реалното присъединяване към ЕС от 1 януари 2007 година. Такава оценка вече е получена и ние нямаме съмнения за това. Да считаме, че всичко ще е по идеален план не се случва в политиката освен по изключение.
След 1 януари действително приоритетите ще бъдат същите, но пространството, нагласите, хоризонтите, контактите ще бъдат други. Така че всичко ни е ясно и сме готови да посрещнем всяко предизвикателство.
Ние си даваме сметка и се надяваме, че ще намерим и нов подход, за да продължим по този път, по който сме поели.

Сергей Станишев: Бих могъл да се присъединя към оценката, че значително повече е свършеното, отколкото несвършеното в контекста, разбира се, на един 4-годишен мандат, защото трудно би било да се очаква за 1 година всички политически приоритети да бъдат изпълнени.
Аз лично бих желал много по-бързо да постигнем пробив в жизненото ниво на доходите.
Това правителство и коалиция са отговорни не само краткосрочно за постигане на резултат, който ще бъдат популярен, а този резултат да бъде устойчив, без да нарушава финансовата стабилност.
По отношение на доходите е направено не малко. От тук нататък ще бъде много важно да реализираме политически реформи в сектори като образованието и здравеопазването.
Искам да ви информира, че часовникът на правителството и коалицията вече е настроен за 2 януари 2007 година.
Ние работим не само за реализиране на плана за действие на МС, но ние готвим институциите в страната за това по какъв начин най-ефективно да се адаптират към членство в ЕС.
Подчертавал съм го нееднократно, че влизането ни в ЕС не означава автоматически реки от мед и масло.
Това е свързано с редица предизвикателства, които стоят пред страната като ефективното усвояване на европейските фондове.
Всички нови страни-членки са имали този проблем, който е и до ден днешен - 2 години след тяхното членство - и все още съществува.
Ние много внимателно изучаваме и формулираме нашите приоритети и се готвим за този процес.
Българското общество, общините, НПО трябва да са максимално наясно с правилата за кандидатстване по различни европейски програми.
Работа има още много, но искам да подчертая, че аз съм оптимист на базата на това което сме свършили за 1 година и това, което сме научили за този период.
Всеки от нас придобива нов опит, нови умения в истински коалиционно правителство, където всеки участник в него трябва да бъде убеден в един или друг приоритет, политика, закон на парламента или правителството.
Това е нещо ново за страната, за България и за политическия климат.

Г-н премиер, каква е позицията на Съвета на коалицията относно заявеното намерение на министъра на екологията Джевдет Чакъров държавата да участва в златните находища и за появилите се противоречия за офсетните сделки в областта на отбраната?

С.Станишев: Въпросът за концесиите е много важен. Имаме становище, че е необходима обща позиция на партиите в коалицията, както и обективен анализ на политическите параметри, на въздействието върху околната среда и на юридическите аспекти от концесията, която функционира в момента.
На тази основа ще имаме общо решение и обща позиция.
Не мисля, че има непреодолими противоречия във връзка с модернизацията на БА при прилагането на наредбата за офсета.
Мога да ви споделя, че България все още има малко опит в този процес на модернизация на армията и в съчетаването на интересите на МО и БА за осигуряване на най-добрата техника, която да отговаря на поставените цели в областта на армията и в изпълнението на ангажиментите ни в НАТО.
Всяка страна се учи и ние сме в този процес.
Мисля, че има общо разбиране от страна на всички партии в коалицията, че този процес е важен не само за БА, но и за страната като цяло.
Трябва да се съвместят интересите на БА, МО, Министерство на икономиката, МВнР, МФ, защото има много аспекти в това число и политически.
Както разбирате всяка една сделка и избора на купувач, има освен икономически, но и политически последици и знаци.