Стефан Апостолов, изпълнителен директор на „ЧЕЗ Разпределение България" АД, пред news.bg

В момента „ЧЕЗ Разпределение България" извършва няколко мащабни проекта на територията на София и в Западна България. Как осигурявате материалите и избирате изпълнителите за реализация на тези проекти?
Всички изпълнители и стратегически материали, които използваме при реализацията на нашите проекти, се осигуряват чрез открити обществени поръчки. В това отношение сме безкомпромисни. Спазваме строго изискванията на Закона за обществени поръчки, като избираме оптималното съотношение между цена и качество.

Колко процедури са направени от началото на годината?
За първите девет месеца на 2013 г. са проведени 63 открити процедури за услуги, строително-монтажни работи, доставки на материали. Двадесет и две от тях са приключили или са пред подписване на договор с избрания изпълнител. За доставка на материали са започнали 35 открити процедури. От тях са приключили или пред подписване са 16, а 12 са в период на оценка и избор на изпълнител.
С цел да направим процеса по-ефективен и прозрачен през тази година ние извършихме някои промени в практиката за доставка на материали и избор на доставчици. Подробна информация за поръчките може да бъде намерена на интернет страницата на ЧЕЗ www.cez.bg в секция „За доставчици".

В какво се състоят тези промени?
Промените засягат основно прилагането на различните възможности, които дава Законът за обществени поръчки /ЗОП/. Те целят осигуряването на още по-голяма конкурентност между участниците и постигане на оптимално съотношение между цена и качество при доставките на материалите, които ползва дружеството.

Каква е целта от осъществените промени в процедурата?
Целта ни е да постигнем максимална прозрачност в отношенията с нашите клиенти, партньорите и цялото общество. Нека припомня, че още от идването на ЧЕЗ на българския пазар компанията прави последователно сериозни стъпки към пълната откритост на дейността си. В началото на тази година в отговор на желанието на широки кръгове на обществото ние осигурихме достъп до пълния текст на Договорите за предоставяне на услуги между „ЧЕЗ България" ЕАД и лицензиантите „ЧЕЗ Разпределение България" АД, и „ЧЕЗ Електро България" АД. Договорът за приватизация на електроразпределителните дружества в Западна България сме публикували още през юли 2005 г., близо шест месеца след подписването му на 19.11.2004 г.
За нас е важно всичко, което правим да бъде пред очите на обществото. Това свидетелства за стремежа ни да работим отговорно и професионално.

Разкажете накратко каква е процедурата за избор?
Процедурите започват с решение на Управителния съвет на "ЧЕЗ Разпределение България" АД. Административната обработка на документите и подготовката на провеждането на самите процедури се организират от направление "Доставки" в „ЧЕЗ България" ЕАД, като предложението за избор за изпълнител на услугата, доставката на материал или строително-монтажни работи се прави от комисия, назначена със заповед на изпълнителния директор на ЧЕЗ Разпределение България АД, съгласно разпоредбите на ЗОП. В комисията задължително участват и представители и експерти на "ЧЕЗ Разпределение България" АД. Предложението на комисията за избор на изпълнител или доставчик се предоставя за одобрение на Управителния съвет на  ЧЕЗ Разпределение България" АД. Той взима окончателното решение за избор на съответния изпълнител или доставчик и упълномощава свой член да сключи договор от името на "ЧЕЗ Разпределение България" АД и избрания изпълнител или доставчик.

Какъв ще е ефектът от това за клиентите на ЧЕЗ?
Накратко казано, целият процес по избиране на доставчици става по-ефективен. В същото време запазваме и дори подобряваме високите стандарти за отчетност, откритост и  прозрачност, които са в основата на нашия бизнес модел. Само така можем да запазим доверието на хората и институциите към дружествата ни в България.