Петър Петров, представител на фирмата-изпълнител на проекта за ремонт на жп гара-София - „Главболгарстрой“, в интервю пред News.bg

Г-н Петров, днес отвори врати напълно реконструираната Централна гара София. Какви дейности включи ремонтът й?
Основната дейност беше реконструкцията на гарата. Тя е построена през 1974 г. и за тези 40 години беше изразходвала своя капацитет. Проектът, който сме изпълнили, предвижда напълно демонтиране на всякакви облицовки и инсталации. Усилихме конструкцията, като има набити 5120 метра пилоти. Усилени бяха фундаментите, направиха се нови фасади и ВиК инсталация. На покрива е изградена соларна инсталация за производство на топла вода. На 3-ти, 4-ти и 5-и перон е изградена фотоволтаична система, която произвежда средно около 90 киловата на час, което подпомага електроенергията за сградата.

Какви трудности възникнаха при изпълнението на ремонта, като се има предвид, че на гара София през последните 40 години не са правени никакви сериозни подобрения?
Най-големият проблем беше, че гарата трябваше да остане в постоянна експлоатация - хем ние да строим, хем влаковете да се движат. Едното от нещата, които ни помогна е, че работихме на двусменен и трисменен режим. Някои дейности ги вършихме само през нощта, за да не пречим на пътникопотока.

Имаше ли изненади, по отношение на конструкцията на сградата, с които трябваше да се справяте в процеса на работата? И какъв е бил подходът на проектантския екип?
Едно от нещата, които ни изненадаха е, че съществуващата конструкция не отговаряше на техническия паспорт, който е издаден за гарата. Наложи се да поставим допълнителни количества стомана и бетон. Тези допълнителни строително-монтажни работи удължиха срока на ремонта с четири месеца и половина. Сградата е осигурена за 9-а степен на Рихтер, тъй като тя е от ключовите гари на държавата и отделно има коефициент 1,5.

Какви модерни решения и подходи в строителството са използвани за рехабилитацията на гаровия комплекс?
Фирма „Главболгарстрой“ АД изпълнява и внедрява такива модерни решения. Имахме изправен кран, с който се работеше, влакова композиция, с която правихме релсовия път. Имаме машини, с които правим контактната мрежа. Нищо различно не сме вложили, а просто това, което умеем и имаме.