Димитър Попов, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенции (АБТТА) пред Десислава Антова, New.bg.

Твърдите, че има държавен рекет в туризма, защо?
Държавният рекет в туризма се дължи на повече от 10-годишните излишни регулации, които натоварват туроператорския бизнес, без това да има никакво отношение към потребителите. Това е фокусът в европейското законодателство. Всякакви регулации от типа гаранционни фондове или застраховки касаят финансова защита на потребителите при пътуване и при несъстоятелност на туроператора.

"Клиентска сметка" в Гаранционен фонд, какво целят от Министерство на туризма с въвеждането на тази регулация?
Гаранционният фонд никога не дублира въведената застраховка. Трябва да бъде или гаранционен фонд или турепораторска застраховка. В случая мотивът за въвеждането на така наречения Гаранционен фонд, бе едва ли не, че ако туроператорът в един момент не поднови застраховката си за туропеарторска отговорност започва да действа гаранционен фонд. Тоест, ако Министерство на туризма или контролиращият орган не успее да отнеме лиценза, което е най-логичното нещо, което може да направи, ако няма туроператорът застраховка, налагат дублиране на два защитни механизма. Това няма аналог в европейското законодателство.

Казахте, че сме революционери в областта на законодателството в сектор туризъм?
Като започнем от всички закони - изисквания към персонал, изисквания към помещение, какви ли не изисквания, които нямат никакво отношение към защитата на потребителя. Това е свободен бизнес, както всички останали. Пазарът определя дали нашето помещение, в което се помещава туроператорът е пригодно или не, дали ще продавам онлайн при положение, че нашият бизнес е с най-засилен онлайн пазарен дял и той непрекъснато се увеличава. Прибавете и останалите административни спънки, свързани с договори, ваучери, които при онлайн търговията са абсолютно безсмислени.

Конкурентни ли са българските туроператори?
При тази регулация не са конкурентни. Говорим за outgoing бизнеса /външен туризъм/, споменах справка спрямо датски туроператор, че той е три-четири пъти по-ефективен спрямо българския, точно заради тези пречки и административни рестрикции. По отношение на входящия бизнес туризъм един румънски туроператор е много по-конкурентен от нашия, тъй като при него няма такива ограничения. Примерно аз играя голф, познавам много добре голф средите в цяла Европа и голф игрищата и решавам да правя голф почивки в България. Много хубаво. Имаме възможности за голф почивки у нас, но не мога да се регистрирам, защото нямам образование. Министерство на туризма не го интересува, че аз познавам голфа, а трябва да съм завършил туризъм или някаква специалност, която те са решили, че е адекватна в случая. Това е все едно, примерно в колцентъра държавна институция да проверява езиковата квалификация на персонала. Това се регулира от пазара.

Искахте Министерство на туризма, а сега?
Искаме Министерство на туризма, което да е наистина Министерство на туризма, а не министерство, което разполага с доста средства, които се харчат безогледно. Вчера стана ясно, че 203% е увеличило разходите и шампион на всички министерства е Министерство на туризма. Колкото и малко да са средствата за реклама, те реално се прахосват. Дори в момента, ние нямаме никаква реклама. Нещо да върви по международни телевизии? Сега януари месец е най-силният за записване за летни почивки. Ако вземете кривата на един датски туроператор най-високата, най-голямата част от записванията се падат през януари и февруари. Хората вече са взели решение по време на коледните празници и сега записват най-силно. Тоест сега трябва да върви най-интензивно тази реклама. Къде е тя? Кои са международните канали?

Колко губи България?
Трудно е да се каже. Вече няколко години се прави само някаква реклама на хартия без никакъв ефект. За журналистически пътувания се харчат луди пари, примерно 4 - 5 хиляди лева, без да се знае какъв е този журналист , какъв е този блогър, какво ще напише след това. Къде са блогърите в самото министерство, които примерно ще популяризират българския туризъм. Това са хора нормално пишещи на английски, немски, френски - къде са те? Защо ги няма? Нашето министерство се състои само от възложители на реклама, а не хора, правещи реклама, каквото е едно нормално министерство, примерно в Дания. Това са хора, които разбират от реклама. Правят я, а нашите само възлагат и то за съжаление не случайни фирми. Просто изтичат пари, колкото и малко да са изтичат от пусто в празно.

Развенчахте мита за туристическия бум у нас?
Има увеличение, но това увеличение се дължи основно на Турция и политическата ситуация там. Увеличението се дължи въпреки усилията на Министерство на туризма.