Зам. генералният директор на НКЖИ Златин Крумов и главният ревизор Бисер Минчев пред news.bg

Г-н Крумов, започнаха ли ремонтните дейности, планирани за тази година?
С настъпването на пролетта по стартиралите проекти и тези, които бяха заложени за 2013 г. вече се работи. Направихме инспекция и сме обнадеждени от започналите дейности по отсечките Зверино - Мездра Юг, Юнак - Величково, реконструкцията на гара Аспарухово и др.
В ход са две механизирани подновявания по втора железопътна линия и в рамките на месец ще имаме договор със строители за рехабилитацията на отсечката Своге - Бов и Илиянци - Курило.
Някои обекти, които стартирахме като аварийни процедури през зимата са във финална фаза - Самоводене - Велико Търново.

Колко километра от ЖП инфраструкутурата се очаква да достигнат проектните скорости след ремонтите?
Над 22 километра се очаква да бъдат обновени и да достигнат скорости по книжка разписание. Обектите са обезпечени и като материали, и като финансиране и няма пречка да се реализират.

Имате ли готовност при добро стечение на финансовите показатели да ремонтирате още ЖП път?
Винаги имаме малко по-дългосрочни програми. Има такива отсечки и такива зони от ЖП инфраструктурата, които ни напомнят за себе си. Имаме и съответните анализи през годините, за да можем да планираме отсечките които са необходими за ремонтиране.

Как стои ситуацията със закупуване на нова техника?
Бяхме планирали да закупим две машини за нивелация на железен път и стрелки, които да обслужват пуснатите в експлоатация отсечки по ОП Транспорт, както и една пътеизмерителна лаборатория, която да следи състоянието на инфраструктурата.
Едната процедура стартира, но ние сме на път да я прекратим, тъй като участниците, които са подали оферти, две фирми от Западна Европа, не отговарят на нашите изисквания.
Друг е въпросът, че отново се появи темата за финансиране на нужната ни техника със заема от Световната банка. Ние бяхме достигнали ниво на съгласуваност за осигуряване на заем и сега отново е на ход тази идея. В тази връзка сме подали в Министерството на транспорта нашата необходимост със спецификация на нужните ни машини.
Вариантът със заем от Световната банка обаче е малко по-бавен, защото изисква по-комплексно съгласуване. Въпреки това се надяваме да го доведем до успешен край, за да имаме необходимия парк от машини, които да ни дават спокойствие за бъдещата поддръжка на ЖП инфраструктурата.
Ако забележим, че преговорите със СБ продължат дълго, имаме готовност да стартираме успоредно за доставка на тези две най-важни машини - стрелкова и линейна траверсо-подбивни машини.

Смятате ли, че младите специалисти, завършващи специализираните висши учебни заведения имат необходимата квалификация?
Винаги съм желал компанията да има попълнение от нашите висши учебни заведения и съм радостен, когато обявяваме конкурси и назначаваме млади хора. Смятам, че те имат добра подготовка и завършилите висше образование имат желание да се развиват и да се учат в железницата.
През последните 3-4 години се случва обновяване на личния състав на компанията. Железницата с развитието и на метрото привлича младите хора, които искат да се развиват.

Г-н Минчев на какъв етап е изграждането на железопътната част от Дунав мост 2?
Мостът над река Дунав е една уникална конструкция, която е в процес на завършване. Самият мост обаче е една част от целия проект, тъй като към него има и прилежаща инфраструктура. Тя включва две гари и един разделен пост - Видин пътническа, Видин товарна и разделен пост Капитановци.
И на трите обекта се направи рехабилитация и като железен път, и като осигурителна техника, и като контактна мрежа, както и нови работни сгради. Остава малко работа, свързана със софтуера, която заради съгласувателни процедури отнема повече време.
Това са последните работи, които остава да се извършат. На самия мост ЖП пътят вече е положен, контактната мрежа също и мисля, че темпът е добър и това, което зависи от НЖКИ във връзка с пускането на моста ще бъде направено.

Отстранени ли са всички проблеми по жп инфраструктурата след бурята, връхлетяла Централна България в средата на миналия месец?
Ние реагирахме веднага и още в рамките на следващия ден беше пуснато движението, което беше затруднено около гара Трявна. Там имахме проблем с падналите дървета, като най-тежка беше ситуацията където това предизвика прекъсване на контактната мрежа и се наложи по-сериозен ремонт.
Използвахме цялата ни налична пътна механизация и мисля, че като организация се справихме добре?

Има ли механизъм, чрез който НКЖИ си възстановява средствата в случай на бедствия и аварии?
В такъв случай може да се възстанови известна част от средствата, които ние сме разходвали във връзка с възстановяване на щетите. Това се прави чрез междуведомствената комисия, която е към Министерския съвет. Ние спазваме процедурата, която започва с подаване на документи, снимки, план за работа, приблизителна стойност на щетите и др.