
Източник: Bigbank
"Може би първото нещо, което много хора ще направят на 1 януари 2026 г., ще е да отворят приложението си за мобилно банкиране, за да проверят дали банката правилно е превалутирала сумите по сметките им, а след това ще пробват да изтеглят евро от банкомат".
За Ростислав Русинов - кънтри мениджър на Bigbank за България, именно това е нещото, което най-добре символизира отговорността, която банките у нас носят за целия процес по приемането на еврото като валута.
С него говорим като част от инициативата на News.bg "Отговорният бизнес", в която ви срещаме с добрите примери за това как компаниите се грижат за средата около себе си и помагат за развитието на обществото.
Еврото и отговорността на банките
По думите на Русинов сега, когато България е на път да направи една от най-големите си промени от влизането в Европейския съюз насам, ролята на банките за това процесът да протече гладко и спокойно е изключително важна.
В поредицата "Отговорният бизнес" ви представяме позитивните примери за това как чрез благотворителни инициативи корпоративният свят може да оставя положителна промяна в средата наоколо.
"Реалната промяна, чисто фактически, всъщност не е толкова голяма, тъй като ние сме във валутен борд. И както казва нашият главен икономист на банката, който има дългогодишен опит, ние просто ще сменим картинките на парите си. Но за хората, разбира се, това е чувствителен процес", коментира Русинов.
Затова и според него банките са тези, които трябва да покажат на хората, че всичко е наред и че нищо във финансите им няма да се промени.
За Bigbank това е четвъртият пазар след Естония, Литва и Латвия, където еврото се използва като официална валута.
"Тъй като сме много силно централизирана банка, процесът по промяна се случва във взаимодействие с екипите ни в Естония и Литва. Така че имаме опита и работим с голяма ефективност", посочва Русинов.
В момента Bigbank работи по това да предложи нови продукти на българския пазар, каквито в момента предлага и в балтийските държави и другите страни в ЕС, където оперира. Заедно с това в каналите си в социалните медии информира и клиентите си и обществото за различните позитиви, които предстоят със смяната на валутата.
Според кънтри мениджъра на Bigbank за България категорично във всички страни, които са приели еврото, се наблюдава вдигане на стандарта на живот и на брутния вътрешен продукт (БВП). Към това се прибавят и други положителни страни за бизнеса, като значително по-ниските такси за прехвърляне на суми през системата SEPA и премахнатото превалутиране. "По изчисления на БНБ и Министерството на финансите бизнесът ще спести близо 1 милиард от тези неща", допълва Русинов.
"Има много малки неща, които обаче се натрупват и ще доведат до големи подобрения", коментира още той.
Финансова грамотност и доверие
Това, заедно с информационната кампания за еврото, е част от усилията на банката да повиши финансовата грамотност сред българите.
Според Русинов това е много голям проблем у нас, зад който прозира липсата на доверие във финансовите институции.
"Има недоверие към системите. Просто хората са много наплашени, че ако си сложиш парите някъде, те може да изчезнат и няма да можеш да си ги прибереш. Проблемът е, че по никакъв начин няма финансово образование и хората трябва да се самообучават. Който има желание, чете. Който има възможност - рискува. Но общото отношение е недоверие към цялата система", споделя Русинов.
Bigbank активно използва социалните медии и нюзлетъра си, за да публикува статии и финансови съвети - как да планираме бюджета си по празници и намаления, как да направим разчет на парите за месеца и как да ги накараме да работят за нас. По този начин банката цели да положи основата за едно по-осъзнато отношение към парите.
Заедно с това оттам редовно споделят с клиентите си информация за различни финансови инструменти. Така те показват на хората, че има различни варианти парите ти да работят за теб, включително и такива с много нисък риск.
Банката се гордее с това, че един от водещите играчи у нас на пазара на депозити, като предлага различни, гъвкави варианти за клиентите си.
"Бих казал, че е една много хубава първа стъпка човек да се обучава какво се случва с парите му. Това не са най-високодоходните продукти на пазара, но това е най-добрият нискорисков начин да печелиш пари", посочва Русинов.
Според него също така по този начин човек може да придобие увереност да работи с парите си, да инвестира и да развива финансова грамотност.
За него това е от ключово значение, тъй като колкото по-активни са българите в това отношение и колкото повече търсят различни алтернативи, толкова повече и по-привлекателни оферти ще започне да предлага самият банков пазар. Но за да се получи тази конкуренция в предлагането, трябва да има потребители, които да търсят по-добрите оферти и възможности.
А финансовата грамотност е от ключово значение.
"Не знам да има истински богата държава, където хората да не са финансово грамотни", коментира Русинов.
Дигиталната сигурност - в основата на доверието
Според него обаче още преди да се стигне до темата за финансовата грамотност, трябва да се акцентира на въпроса с дигиталната сигурност.
"Ние сме единствената дигитална банка в България, изцяло дигитална - без нито един офис. И това нещо предполага, че клиентите общуват с нас отдалечено. Само че се оказа, че има доста хора, които не умеят да пазят дигиталната си идентичност", обяснява Русинов.
Оттогава насам обаче банката води активна политика на превенция на подобни измами. От една страна, това включва прилагането на технологични решения като онлайн подписване на договори с лицево разпознаване, а от друга - сериозна информационна кампания за това как хората могат да се предпазят от това данните им да бъдат откраднати.
"Харесва ли ни, или не, дигитализацията, особено след COVID-19, става все по-мащабна и ще продължи да се разраства. Затова ние тръгваме първо оттам. И се гордеем с това, че от три години насам не сме имали нито един случай на открадната самоличност", казва Русинов.
Екологично и удобно
Фактът, че Bigbank е изцяло дигитална банка, е колкото въпрос на корпоративна култура, ориентирана към опазване на околната среда, толкова и към нещо далеч по-практично - желанието да спестиш на клиентите си време и усилия.
По думите на Русинов българският клон на Bigbank е единственият, който все още работи с хартия, като това е продиктувано от факта, че все още у нас някои институции предпочитат физическите, хартиени писма. Всичко останало се извършва изцяло онлайн.
Това позволява съкращаване многократно на физическите документи, но и на времето, което е необходимо на клиентите, за да извършат определена операция в банката.
"Няма нещо, което да не можем да направим дигитално. Дори физическите писма, които пристигат, ги сканираме веднага и ги вкарваме в базата си", разказва Русинов.
По думите му тук не става въпрос за спазването на някакви регулации или нещо от сорта, това е просто начин на мислене - да е възможно най-практично, щадящо за околната среда и да е възможно най-бързо и лесно за потребителите.
Именно тази философия стои в основата на всички обществени кампании на Bigbank - доверието и сигурността вървят ръка за ръка с удобството и ефективността.
Защото много по-лесно е да се довериш на някого за парите си, ако знаеш, че работи прозрачно, сигурно и мисли за своята собствена роля в обществото.
---
А какви са другите положителни примери за корпоративна отговорност, можете да видите в специалната страница на проекта ни "Отговорният бизнес".