Според проведено от „Отворено общество" изследване през месец май за нагласите за продажба на гласове 6% от анкетираните са заявили, че възнамеряват да продадат гласа си.

10% са заявили, че ще вземат парите, но ще гласуват по съвест. 5% - че ще вземат парите и няма да гласуват. 13% от анкетираните са заявили, че се колебаят, а 65% са заявили, че не биха взели пари.

Данните съобщи Георги Стойчев от гражданска коалиция „Сам избирам". Стойчев подчерта, че хората, които са склонни да вземат пари от купувачи на гласове, са много повече от тези, които са склонни ефективно да продадат гласа си. 6% са ефективните продавачи на гласове, подчерта той.

По въпроса за наказателните мерки изследването е установило, че 6% смятат, че продаването на гласове е нормална практика и не бива да се санкционира. Една трета от гражданите одобряват купуването на гласове или смятат, че нищо не може да се направи, съобщи още Стойчев. Други 13% смятат, че лишаването от право на глас или полагането на обществено полезен труд биха били ефективна форма за наказание, посочи още той.

От гражданската коалиция съобщиха, че са открили безплатна телефонна линия за сигнали за търговия с гласове - 080011224 и предупреждават: „Когато продаваш гласа си, те купуват целия".

Катя Христова от гражданската коалиция съобщи, че над 20 екипа следят финансирането на предизборните кампании. Тя каза, че има мнения, че някои кампании ще превишат допустимите максимални суми. Според председателят на УС на Асоциация "Прозрачност без граници" Огнян Минчев предизборната кампания е наситена с негативна пропаганда, което създава отблъскващи нагласи. Именно отблъскването на избирателите води до победа на партийните твърди ядра, подчерта той.

Анатолий Гълъбов изтъкна, че забелязва организиран опит за изтегляне на основна част от разходите по една кампания преди наблюдавания период, за да може средствата, изхарчени за това, да излязат извън контрола на Сметната палата. Като примери той посочи започналото предварително (преди официалното начало на предизборната кампания) тиражиране на предизборни материали от БСП, респективно „Коалиция за България", „Нова зора".

По думите на Гълъбов създаването на блог на „Нова зора", създаването на клиповете, които можеха да бъдат видени преди официалното начало на кампанията, е, за да не попаднат във финансовите отчети на партиите в края на задължителния период от време.