На 1 април цялата авиобаза Доброславци преминава в ръцете на Национална служба охрана /НСО/, която е към Президента на България, съобщи pan.bg. Процедурата беше задействана още преди 2 години, но сега приключва, съобщиха за news.bg от Министерството на отбраната.

Досега охраната на бившето военно летище се организираше от военното ведомство, но от 1 април ще бъде уволнена. На стоянката имаше стотици танкове и бронемашини за продан, собственост на агенция "Снабдяване и търговия" към МО, припомнят от изданието.

Предоставянето на едно от знаковите летища на армията на НСО започна от бившия министър на отбраната Аню Ангелов на 1 март 2013 г., когато той вече бе в оставка. Тогава на заседание на Министерския съвет бе решено авиобазата да се прехвърли на НСО.

След това процедурата отне година и бе официализирана на 8 януари 2014 г. Гардовете вече ще могат да ползват пистата като тренировъчен полигон, без да искат специално разрешение от МО, както са правели досега. Общата площ на имота е 42,5 дка и е със 7 сгради.

Държавата даде на НСО още три други имота. Най-големият е 308 дка с 41 постройки и се намира в землището на село Мировяне. Там има пътека за рулиране. НСО получава и 160 дка земя с 30 сгради със застроена площ от близо 10 000 кв. м и басейн от почти 400 кв. м в Нови Искър. Четвъртият имот е сграда от 109 кв. м в село Кътина.

Все още не е ясно дали НСО ще предаде за скраб самолетите-паметници МиГ-19 и Ил-14 или ще ги остави за историята на територията на авиобазата.

В складовете все още има части от МиГ-23 - гуми, фанари, конуси. В сградите пък все още се пазят летателни дневници, технически книги и снимки от архива на авиобазата. За съжаление не е ясно дали тези неща ще бъдат запазени или унищожени.

Преди години  ген. Тодор Коджейков, информира в. „Преса". Базата ще бъде по образец на Старая Купавна, където тренира Федералната служба за охрана, която пази Владимир Путин.

Пистата ще бъде използвана за всекидневно обучение на над 100 охранители, които возят държавниците ни. Идеята на ръководството на НСО е на новия суперполигон да може да тренират всички спецзвена в държавата. В момента в нито едно от тях няма курсове за обучение на шофьорите им.

През 2013 г. шефовете на службата, охраняваща властта, казаха, че ще търсят финансиране, за да може да направят стрелбище за автоматично дългоцевно оръжие, съобщи тогава "Преса". Авиобазата е в окаяно състояние. От 14-15 години част от нея се ползва като складова база, а от 20 години не са правени никакви ремонти. Там има около 50 сгради.

"Продаваме българската памет за жълти стотинки", заяви пред news.bg Красимир Велчев, председател на парламентарната група на ГЕРБ в 41-то НС, бизнесмен и собственик на малък самолет. Той бе един от защитниците на друго знаково за българската военна авиация летище - Божурище.

"Тази година се навършват 100 г. от първите полети на българската авиация, която започва от летище Божурище. Обществеността не отчита това, което губим. Преди години българска делегация при посещение в САЩ била приятно изненадана от посрещането. В  момента, когато разбрали, че са от България, американците им казали: "Божурище, Списаревски" и отношението към тях било изключително топло. В цял свят като се каже Божурище, това е марка. Няма наш военен пилот, който да не е свързан с Организацията за съдействие на отбраната /ОСО/, Божурище, - всички минаваха от там", разказа с болка Велчев.

Авиаторът-политик дава пример с летище Божурище - "Там разбиха пистите, събориха хангарите, не строят. Исках да има мораториум върху строителството, когато бях в парламента. Убеден съм, че няма никакво строителство да има. Ако тръгна да инвестирам, няма да разбивам инфраструктура. Не може една писта от 800 на 35 метра да бъде прекопана на всеки 100 м напречно, да разбиеш бетон, който е доста дебел. Отгоре всичко се вижда", разказа Велчев, който прелита и над бившата авиобаза.

Като инвеститор той заяви, че хангарите стават за прекрасна складова база, но явно никой не прави сметка там да строи. "Всеки път, когато виждам министъра на културата го питам какво прави по процедурата по обявяване на паметник на културата на летище Божурище. Летището е урбанизирана територия, цялата е паметник на културата. Както казват Вежди Рашидов и проф. Божидар Димитров: "Хората, които са загинали във въздуха, няма да имат паметници във въздуха". За това са тези летища, да са исторически паметници", поясни Красимир Велчев.

Бизнесменът-политик допълва: "Както сега вече няма и армия, проблемът е, че след години няма да има кадри или ще бъдат на такова ниво, че няма да има смисъл да се развива както армия, така и полиция. Това е все едно да искате да имате високо спортно майсторство без масов спорт - пълен абсурд", заключи Велчев.

Той разказа, че при своите прелитания с частния си самолет вижда как на пистата на летище Доброславци има оставени самолети МиГ 21, МиГ 29 военни камиони.

Там си правят тренировки мотоделтите, аероклубове с лебедка се изтеглят парапланери, пистата е около 3 км за учебни полети.

Припомняме, че на 1 ноември 1950 г. със създаването на 18-ти изтребителен авиационен полк е поставено началото на 1-ва изтребителна авиобаза Доброславци. Съгласно План-2004, през 2003 г. авиобазата е закрита.