От ливадата, планината, калта и насипите в сравнение премиерът Борисов днес се възхити на "едно изключително съоръжение" - участъкът от 9.3 км между Ябланица и Боаза от АМ "Хемус". Така го определи самият той, хвалейки главния инженер Красимир Борисов, че в продължение на година и половина е спал във фургона на обекта и животът му е минал тук, а не на жълтите павета.

"Като дойдох за първи път тук, беше ливада и планина. После - изядоха скалата, камък след камък и за година и половина, шест месеца по-рано, това вече е едно изключително съоръжение, за което българските строители имат много какво да разказват", заяви Бойко Борисов.

Той и вицепремиерите Томислав Дончев и Красимир Каракачанов, министрите Владислав Горанов и Петя Аврамова бяха първите, които минаха по участъка от 9,3 км от АМ "Хемус" между Ябланица и Боаза. Изграждането на трасето стартира в края на март 2018 г. и завърши близо 6 месеца предсрочно. Инвестицията е за 66 млн. лв. с ДДС като средствата са от държавния бюджет. Борисов е доволен, че след него вече за останалите коли времето на придвижване ще се намали с половин час.

Премиерът и този път не си спести спомените от преди строителството: "Сега изглежда лесно, красиво, със зони за отдих. А първо беше кал, чакъл, насипи." По думите му никой до този момент не е мислил на практика за инфраструктурата на северна България и дори и когато са правели първата копка, идеята е била АМ "Хемус" да стигне до Правец и... "точка". Той не е заварил дори и проект за "Хемус". 

"Само в България, това ми е най-големият грях, научих да се кара без пари", коментира Борисов, имайки предвид явно тол таксите, които едва от следващата година ще започнат да се събират.

Борисов се похвали, че "ние не купуваме само Ф-16 и не вдигаме само заплатите на отбраната, а едновременно строим и проектираме, благодарение на правителството и на коалиционните партньори. Ако сме така стабилни, при този ръст на икономиката и приходи, в рамките на 3-4 години ще свършим магистралата".

Автомагистралният участък между Ябланица и Боаза е с по две активни ленти и една аварийна във всяка посока на движение. Изградени са 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. В отсечката между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, с височина от 25 м на армирания насип.

Става дума за почти вертикална стена на откоса като в конструкцията й са вложени специални укрепителни мрежи и системи. В строителството на отсечката са положени близо 104 000 тона асфалт, а за осигуряването на безопасността на движение са монтирани 40 км мантинели от най-висок клас и 24,5 км предпазни мрежи.

На различен етап на изпълнение са още 150 км от автомагистралата, които се финансират със средства от републиканския бюджет. Целта е строителството на цялото трасе да приключи до 2023 г.