Заместник-председателят на Народното събрание и народен представител от БСП-Обединена левица Драгомир Стойнев предложи депутатите да включват една нова точка в дневния ред на парламента.
Той предложи на първо четене да се обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България във връзка с водната криза в Плевен.
Депутатите приеха предложението със 177 "за", 1 "против" и 13 "въздържал се". При прегласуването "за" гласуваха 181 депутата, без "против" и 13 "въздържал се".
Припомняме, че вчера, 1 октомври на извънредно заседание на парламентарната комисия по бюджета бяха гласувани промени в бюджетния закон, свързани с водната криза в Плевен.
Законопроектът е предложен от Министерския съвет. В мотивите към законопроекта се посочва, че в Министерството на финансите е постъпило искане от кмета на община Плевен за извършване на промени в списъка на включените приоритетни проекти за общината по Приложение № 3 към чл. 113 от ЗДБРБ за 2025 г. с оглед на задълбочаващата се водна криза в гр. Плевен. В писмото е посочено, че на основание чл. 48, ал. 1 и ал. 3 от Закона за защита при бедствия със Заповед № РД-09-101/01.09.2025 г. на областния управител на област Плевен е въведен режим "бедствено положение" за справяне с водната криза в града, като във връзка с възникналото бедствено положение кметът на община Плевен предлага промени по приложение № 3 към чл. 113, ал. 11 към ЗДБРБ за 2025 г., които са отразени със законопроекта.
Освен това са отразени и технически промени в стойностите на проектите на общините Тервел, Летница, Брезник, Силистра, Котел и Доспат, които са компенсирани и са в рамките на лимитите на съответните общини. Промените се налагат в резултат на възникнали технически проблеми при обработката на документацията за над 3 хиляди проекта в хода на изготвянето и изпълнението на бюджета за 2025 година, се поосчва още в мотивите на законопроекта.
Правителството подчертава, че предложените промени в закона за бюджета не оказва въздействие върху държавния бюджет, тъй като средствата са предвидени в централния бюджет за 2025 г. до размера на общата максимална стойност по чл. 113, ал. 5 от ЗДБРБ за 2025 г. за капиталови разходи по консолидираната фискална програма, като за 2026 г. и 2027 г. ще бъдат разчитани в процеса на подготовката на законопроекта за държавния бюджет за съответната година.
Общата максимална стойност на разходите, които ще се заплатят през 2025 г. по сключени споразумения с министъра на регионалното развитие и благоустройството за проекти по Инвестиционната програма за общински проекти, е в размер до 1 650 млн. лв., от които 750 млн. лв. се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на МРРБ и до 900 млн. лв. чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.