До 30 декември се очаква да пристигнат обещаните два полски двигателя, които да монтираме на един от нашите изтребители, съобщиха за News.bg от Министерството на отбраната.

В споразумението с Полша за ремонта на двигателите на българските самолети, ратифицирано и от нашето Народно събрание, е записано, че до 20 дни след публикуването в Държавен вестник (ДВ), трябва да пристигнат двата техни двигателя.

"Очаква се да дойдат между 29 и 30 декември", твърдят от ведомството на Николай Ненчев. В публикувано на сайта на МО описание на споразумението (оригиналният документ е секретен и недостъпен за данъкоплатците, които заплащат ремонта от своите отчисления - б.р.), пише: "Предоставяне за ползване без допълнително заплащане на българските Военновъздушни сили (ВВС) на два двигателя РД-33 сер. 2, за самолети МиГ-29, собственост на Полша. Срок за ползване на двигателите от българските ВВС – 24 месеца или 200 летателни часа, което от двете настъпи първо".

Разследването, което се води от ДАНС и от Софийска градска прокуратура за споразумението с Полша и може да продължи до януари, явно няма да бъде взето предвид. Така решеното от Ненчев споразумение ще бъде изпълнено.

Бойната ни авиация е приземена, алармира ген. Румен Радев

Бойната ни авиация е приземена, алармира ген. Румен Радев

През лятото на 2016 г. небето ни остава без охрана

Запитани дали при евентуален проблем от Русия с лицензите нашите самолети ще стоят в хангарите без право да летят, от МО отговориха, че това било хипотеза и ни препратиха към обяснителните бележки, публикувани на сайта на МО.

ДАНС и прокуратурата проверяват министър Ненчев

ДАНС и прокуратурата проверяват министър Ненчев

Започнала е и проверка на договора за МиГ-овете ни

В тях пише, че: "Двигателите ще се съпровождат не с техническа, а единствено и само с експлоатационна документация като формуляр за всеки двигател и паспорти (там, където е предвидено) за агрегатите, влизащи в комплектацията на всеки отделен двигател. Експлоатационната документация сама по себе си не представлява носител на информация, позволяващ извършването на каквито и да е ремонтни дейности.

В експлоатационната документация на двигателите са отразени данни, които са получени в процесите на експлоатация като проведени войскови ремонти в експлоатиращата организация, основни ремонти, установени ресурси и срокове на експлоатация, заменени агрегати и др.".

Според твърдението на хората на Ненчев, българското военно министерство не носи никаква отговорност за интелектуалната собственост на ремонтираните части.

Относно финансовото изражение на договореното, от МО са си написали: "По Споразумението ще се заплаща единствено сумата за ремонта на всеки един от шестте двигателя. Ремонтът на един двигател ще струва 1 023 000 евро. Всички разходи, свързани с транспорта на двигателите, предмет на Споразумението, от и за България са за сметка на Полша.

Заплащането на сумите за ремонт ще се извършва след приключване на неговото изпълнение, което става с приемане от България на всеки един от ремонтираните двигатели. Общата стойност на Споразумението е 6 138 000 евро".

Съпоставяйки предимствата на Полша и на руския консорциум от българското военно министерство твърдят, че гаранцията на първите се поема от министерството във Варшава, където има и политически момент, а гаранцията за ремонт в Русия - от руския консорциум, където е конструиран, построен и обгрижван този тип самолет - т.е. там са инженери, конструктори и технически лица, отговорни за авиосигурността.