Инициативата, която се очакваше от дълго време, цели да приложи на практика принципа „който замърсява си плаща".

Първоначалната идея на Евросъюза засягаше само тежкотоварните камиони да плащат пътна такса съответваща на щетите, които причиняват на околната среда по критериите замърсяване на въздуха, вреден шум, задръстване на пътищата и в зависимост от размера, типа, разписание и пътя, който тежкотоварния камион изминава.

В момента се обсъжда въвеждането на нова система за таксуване на всички видове превозвани средства, ползващи пътната инфраструктура на съюза. Това съобщи пред журналисти Красимир Калайджиев, зам.-изпълнителен директор в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация".

Това трябва да стане до края на френското председателство на ЕС, като задължително ще бъде въведен и преходен период. Новост е принципът на косвените разходи - екология, трафик и шум.

Предвижда се да бъдат изготвени общи принципи за формиране на пътните такси, които вземат под внимание косвените разходи, а всяка страна-членка на ЕС сама ще определя конкретния размер на евро винетката.

Икономическата ситуация е един от аргументите на страните, които искат да намалят влиянието на пакета климат/енергия, който предвижда да се намалят емисиите на CO2 и да се развият възобновяемите енергийни източници.