Министърът на транспорта и съобщенията в оставка Гроздан Караджов отговори на декларация на ПП-ДБ, която коалицията представи в Народното събрание на 19 декември, свързана с конкурса за обществена пътническа железопътна услуга, като коалицията заподозря създаването на три регионални монопола в БДЖ.

В позиция на Фейсбук страницата си Караджов посочва, че декларацията "е ярък пример как те (ПП-ДБ) могат два пъти да настъпят една и съща мотика - първо в управлението, сега в опозиция".

"Изисква се особен вид наглост първо да заложиш бомби със закъснител, после години наред да не правиш нищо, за да ги обезвредиш, а накрая да атакуваш този, който е спасил ситуацията. Точно това правят ПП-ДБ с изригването си срещу конкурса за обществена пътническа железопътна услуга", изтъква министърът в оставка.

По думите на Караджов реформата, която налага конкурса, е на ПП-ДБ и е заложена в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Тя е приета от кабинета "Кирил Петков" през 2022 година и одобрен от Европейската комисия като задължителна реформа, без която няма средства за новите влакове, уточнява той.

"Следователно конкурсът не е "прищявка", а задължение по НПВУ, обвързано с ключов етап 165, от който зависи плащането по Плана", изтъква още Караджов.

"ПП-ДБ изрично записаха в ПВУ, че: новият договор за обществена услуга трябва да се възложи чрез открита, недискриминационна и конкурентна процедура, договорът трябва да бъде разделен на обособени лотове, за да се отвори пазарът и избраният оператор ще ползва новия подвижен състав по ПВУ, а след края на договора ще го върне на държавата. Това не са мои решения", изтъква Гроздан Караджов и добавя, че хората, предложили текстовете, днес обявяват за "скандал" собствените си решения, които самите те са написали и подписали.

Транспортният министър отбелязва още, че се изпълняват изисквания на ЕК, а алтернативата за това, която от ПП-ДБ забравяли е един-единствен национален договор - т.е. 100% гарантиран монопол, без конкуренция и в директно нарушение на НПВУ, по думите на Караджов, който изтъква, че този модел не работи.

Също така той посочва, че лицензиите за пътнически железопътен превоз се издават по европейски правила, безсрочни са, подлежат на контрол на всеки 5 години и не изискват предходен опит в пътнически превоз, а покриване на ясни критерии за безопасност, финансова стабилност и капацитет.

Според него това е най-прозрачната процедура от много години насам и обвини ПП-ДБ, че сами заложили реформата, договорили я с Европейската комисия, обвързали я с конкретни срокове, а след това години наред не направили нищо, за да я изпълнят.

Пет са постъпилите оферти за извършване на пътнически превози с жп транспорт

Пет са постъпилите оферти за извършване на пътнически превози с жп транспорт

Те са подадени от "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и "Ивкони Експрес" ЕАД