Трансевропейският Коридор VIII се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти от трасето отслабва колективната сигурност на Алианса. Това се казва в позиция на служебното правителство за заявеното от страна на Република Северна Македония (РСМ) желание да се откаже от изграждането на 24-километров участък на своя територия до границата с България, който е планиран като част от Коридор №8.
"Правителството на Република България следи с нарастваща тревожност изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония, насочени към нарушаване на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност вкл. чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор VIII към друг транспортен проект", се изтъква още в позицията на Министерския съвет (МС).
От кабинета обясняват, че Коридор №8 не е просто свързва РСМ с България, но цели и повишаване геостратегическата автономност на Европейския съюз (ЕС).
От правителството на страната ни отбелязват, че Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала ангажимента си за инфраструктурно свързване на двете държави, включително чрез Kоридор VIII. Като примери от МС посочват ангажиментите на РСМ по Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г. и декларациите от Срещата на върха на НАТО от юли 2024 г.
От служебния кабинет заявяват още, че България неведнъж е поставяла на най-високо равнище въпроса за изграждането на Коридор №8 и лобирала успешно за осигуряване на европейски средства за строителството, включително и финансиране за РСМ.
"Благодарение на българските усилия, Коридор VIII е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор "Западни Балкани - Източно Средиземноморие" като приоритет за ЕС. В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка - Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията "Глобален портал" и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити", посочват от Министерския съвет и допълват, че модернизацията и завършването на железопътния компонент на Kоридор VIII на българска територия е част от националната програма "Транспортна свързаност 2021 - 2027".
Кабинетът "Главчев" призовава правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености за навременно изграждане на участъците от трансевропейския Коридор №8 на нейна територия.