След месеци на напрежение по оста МРРБ - строителен бранш, изглежда че проблемите, или поне болшинството от тях, вървят към разрешаване. Това обявиха на брифинг министър Виолета Комитова и председателят на Камарата на строителите в България (КСБ) инж. Илиян Терзиев. Това е първата среща между ръководителя на регионалното ведомство и представителите на строителния сектор от встъпването в длъжност на служебното правителство.

"Безкрайно сме благодарни на арх. Комитова и целият й екип, защото това е първият път, когато цялото ръководство на МРРБ идва тук при нас. Разгледахме доста въпроси и съвпадения по много от нещата, които обсъждаме. Разбира се, имаме и различия, но те са по-малко", каза шефът на строителната камара.

"Имахме много дълъг дневен ред, обсъдихме много въпроси, които касаят целия строителен бранш. По много от тях мислим еднакво", допълни на свой ред Комитова.

Припомняме, че в началото на октомври от Камарата на строителите поискаха оставката на Комитова, подкрепяйки колегите си от Браншова камара "Пътища". Сега обаче, отговори на въпрос на News.bg инж. Терзиев, това вече не стои на дневен ред, а напротив - браншът ще се радва да продължи ползотворното си сътрудничество с регионалния министър.

От ден първи от идването на власт на служебното ръководство на МРРБ основен повод за противопоставяне между министерството и строителите е т.нар. процедура по инженеринг, т.е. когато проектантът и изпълнителят са едно и също лице. Докато строителите настояват, че това е напълно легитимна и световнопризната практика, Комитова нееднократно изразява воля си да забрани инженеринга при всички проекти, касаещи дори и лев държавно финансиране.

"Един от въпросите, които разглеждахме, бе точно този. Имаме някакви разминавания, но смятаме, че може да се намери разумен подход", отговори на въпрос на медията ни инж. Терзиев.

И в конкретика - една от темите, по които е имало най-голямо стиковане на позициите, са били непрекъснато повишаващите се цени в строителството, дължащи се на резкия скок на разходите за материали, транспорт, електроенергия. Много обекти, възложени от държавата, стоят незавършени именно поради факта, че реалната им стойност е превишила с много планираните средства. "Най-лошото строителство е незавършеното строителство", отсече Комитова.

От бранша поемат ангажимент до 2-3 седмици да представят на държавата точен отчет за разходите на всеки един обект с държавно финансиране.

Други теми, по които има консенсус - ясен план за разходването на милионите, очаквани от Плана за възстановяване и устойчивост, както и борбата с незаконното строителство.