Министерството на транспорта и съобщенията опроверга твърденията, че страната ни се е отказала от идеята за реализирането на транспортен Коридор №8, свързващ Адриатическо море с Черно море през Албания, Република Северна Македония и България.
Ведомството посочва, че от общо 1 220 км железен път, повече от половината от неговата дължина - 747 км, е на територията на Република България. Остава да се изградят само 2,5 км железопътна линия - от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония). МТС отбелязва, че в същото време на територията на РСМ трябва да се изградят 70 км. жп линия.
Транспортното министерство посочи, че твърденията, че страната ни е отложила модернизацията на българския участък, са неверни. Железопътната линия Радомир - Гюешево е функционираща и след завършване на 2.5 км участък от Гюешево до Деве баир ще може да се свърже с мрежата на РСМ оператора чрез трансграничен тунел, поясняват от ведомството.
От МТС добавят, че на 15.01.2025 г. по установения ред България е връчила на РСМ проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение, в което се приема, че страните имат обща цел - изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му. Изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент официален отговор от РСМ не е получаван, подчертава транспортното министерство.
МТС посочва, че по инициатива на България през 2021 г. бе подписан Меморандум за разбирателство между Република България, Република Албания и Република Северна Македония за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 като основа за водене на преговори, с който се акцентира върху инвестиционни проекти с най-висока добавена стойност за региона и за координиране и прилагане на усилията и мерките за изграждане на липсващите връзки между държавите, както и проектите на територията на всяка от тях.
Отново по предложение на България на 25 ноември 2022 г. бе приета Съвместна декларация на България, Италия, Албания и Република Северна Македония, потвърждаваща общата ангажираност и конкретни мерки за изграждане на инфраструктурата по протежение на Коридора в сроковете, предвидени в насоките за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа.
МТС подчертава, че България работи активно за финализиране на дейностите по модернизацията на жп инфраструктурата по протежението на Коридор 8 на своя територия, включително изграждането на директна железопътна връзка между Република България и Република Северна Македония. В процес на изграждане са проекти по направление София - Пловдив - Бургас и Карнобат - Синдел - Варна, с обща инвестиционна стойност в размер на над 3 млрд. лв.