При сега действащата система се дава присъда на хората с увреждания – нетрудоспособен, а увреждане не е равно на нетрудоспособен. Това коментира в предаването „Тази сутрин” председателят на Агенцията за хората с увреждания и бивш социален министър Минчо Коралски по повод промените в работата на ТЕЛК-овете.
Промяната предвижда ТЕЛК-овете в сегашния им вид да се закрият, а на тяхно място се разкриват нови комисии, през които хората ще минават.
Като положителна определя Коралски промените, предлагани от социалния министър Ивайло Калфин, тъй като опашките пред ТЕЛК комисиите вече ще бъдат премахнати. Освен това експертизата за трудоспособността излиза от анонимност.
Той обаче уточни, че все още не е ясно какво точно предлага социалният министър Ивайло Калфин, защото не е пуснал проекта като документ за обсъждане.
Не е ясно какво следва, заяви Нейков и веднага открои няколко проблема – до този момент е имало една комисия, а сега ще има две. Това, по думите му, не намалява вероятността от корупция, а това е бичът, от който страдат всички – и самите хора с увреждания, и самата система.
Въпреки всички критики Иван Нейков заяви, че в настръхването на хората срещу промените в момента личи "синдрома на стария пантоф" - т.е. всички се обявяват срещу всякакви промени, въпреки че не им харесва статуквото, но не очакват новото да е по-добро.
boriana-holevich
на 11.03.2016 в 21:48:14 #2Отнемането на инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят е противоконституционно! В реформата, предложена от управляващите в системата на ТЕЛК се прекарва идеята за ограничаване или отнемане на правото на пенсия в случаите, когато хората с увреждания получават доходи от трудова дейност. В Конституцията на РБ България обаче, правото на пенсия, при възникване на определени обстоятелства, предвидени в Закона за пенсиите, е гарантирано като вид осигурително право, без упражняването му да е поставено в зависимост от упражняването на друго основно право, каквото е правото на труд. При настъпване на определени условия, правото на пенсия възниква в цялото свое съдържание, вкл. от гледище на размера на дължимата пенсия. В Конституцията не се съдържа никакво основание, което да оправдава каквото и да било ограничение на правото да получаване на пенсия при възникване на условията ,определени в Закона за пенсиите. Правото на обществено осигуряване е отделно конституционно право и се гарантира и защитава от Конституцията самостоятелно, както и правото на труд. УПРАЖНЯВАНЕТО НА ВСЯКО ОТ ТЕЗИ ПРАВА НЕ Е ПОСТАВЕНО В ЗАВИСИМОСТ ОТ УПРАЖНЯВАНЕТО НА ДРУГОТО. Подобен казус е разглеждан от Конституционния съд през 1997г. и решението е обнародвано в ДВ бр.89 от 07.10.1997.
boriana-holevich
на 05.03.2016 в 11:37:50 #1Категорично не съм съгласна комисия от социални роботници без медицинско образование и лекар по трудова медицина, без клинична специалност и клиничен стаж, да определят специфичните нужди на хората с увреждания. Към момента в ТЕЛК работят шест лекари с различни клинични специалности и десет години клиничен стаж, като всеки се изказва в своята област. Кой социален работник знае какво и болестта на Крон, , болестта на Чандлър, болестта на Пертес и т.н. и като не знае, как ще определи специфичните потребности на болния? Медицинската експертиза и към момента е индивидуална за всеки пациент и в решението на ТЕЛК ясно се посочват противопоказаните условия на труд за съответното заболяване. Съгласна съм, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!