Автомобилният бранш мъдри създаването на Българска автомобилна камара.

Инициативата е на народните представители Станислав Иванов, Иван Вълков и депутати от Парламентарната група на ГЕРБ.

Като цяло автомобилистите са за идеята, но са скептични, че ще успеят да се обединят или както се аргументираха - „едно ги сърби в Силистра, друго в София”. Имат известни резерви и по правомощията на камарата. Обявиха се срещу безхаберното лицензиране и поискаха преди да се създава камара да се провери кой кой е в сектора.

Към настоящия момент са концентрирани огромни правомощия в ръцете на един орган - ИА „Автомобилна администрация”, подчерта Станислав Иванов от ГЕРБ.

Предвиждало се правомощията по издаването на лицензите за упражняване на професията автомобилен превозвач да се предоставят на камарата. Предлага се нова законова уредба, подчерта герберът. Според него участието в камарата щяло да повиши контрола и отчетността. Щяла да се създаде благоприятна бизнес среда според управляващите.

С оглед улесняване сътрудничеството между националните органи за ефективен обмен на данни, ЕК предвижда създаването на европейски регистър на предприятията на автомобилните превози, което налага и бързото създаване на национален електронен регистър, информира депутатът.

Седалището на камарата ще е в София. Тя ще осъществява дейността си във взаимодействие с министъра на транспорта.

Основното, което искаме да направим чрез създаването на тази браншова камара, е да се прекрати една порочна практика, смята Станислав Иванов. Тази практика, по мнението му, съществувала, защото в ИААА били съсредоточени всички ресурси, които касаят дейността ѝ - издаване на лицензи, отмяна на лицензи, контрол и наказателна дейност. Агенцията щяла да работи по-добре, ако част от структурите се изнесат от нея.

Редица професионални общности имали подобни обединения. Контролната и наказателната дейност щели да останат в ръцете на агенцията. Управляващите смятат, че тази мярка ще намали и корупцията. Агенцията щяла да налага санкции, които щели да се обсъдят после в камарата.

Миролюб Столарски от БАСАТ подчерта, че от 15 години браншът изтъква необходимостта от такава камара. Според него камарата трябва да се занимава и с обучението за достъпа до професията. Всички берем ядове от недобре обучени специалисти, подчерта Столарски.

Галя Топалова от Национално сдружение на автобусните превозвачи в България поиска повече разяснение за работата на камарата и настоя тя да има и контролни права.

Припомняме, по-рано днес от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България алармираха, че 50% са нерегламентираните превози в национален мащаб, като процъфтява нерегламентираният превоз на пътници.