Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) между Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и Световната банка формулира комплекс от мерки и задачи на общините и министерствата за подобряване на качеството на атмосферния въздух в страната.
Програмата беше представена днес в присъствието на вицепремиера Валери Симеонов и министър Нено Димов.
112 милиона лева са отделени за общините, които трябва да изработят и подготвят програми за подобряване чистотата на въздуха. Вторите мерки трябва да се вземат от съответните министерства.
Транспортното министерство отговаря за повишаване на контрола на пунктовете за технически прегледи на автомобилите. Министерството на енергетиката отговаря за ограничаване на тежките емисии от ТЕЦ-овете.
Министерството на труда и социалната политика трябва да се ангажира със социалните помощи, свързани с отопление. Министерството на икономиката ще контролира горивата. Вътрешното министерство трябва да отговаря за първоначалната регистрация на моторните превозни средства, както и да следи за контрола на пътя при видимо замърсяване.
Вицепремиерът Симеонов припомни, че преди около година правителството е поело ангажимент за съставянето на такава програма и мерките, които трябва да се вземат на национално ниво.
Програмата не е формирана само поради риска от санкции. Тя е ангажимент, който сме поели към обществото. Важен ангажимент, свързан със здравето на децата и на родителите ни. Спешни мерки трябва да се вземат, призова вицепремиерът и добави, че изпълнителна власт трябва да осигури все по-подобряваща се околна среда за живот. По думите му настоящото състояние на въздуха е равно на тежка стерилност.
Симеонов призова да се вземат адекватни мерки и за да не плащаме санкции. Той препоръча за всеки един лозунга: "Обичам Европейския съюз, но мразя да плащам".
Екоминистърът Нено Димов заяви, че по всички показатели България е постигнала съответствие с европейското законодателство, с изключение на фините прахови частици, където има превишение.
Представянето на програмата за подобряване качеството на въздуха е ключов документ, на който трябва да се базираме, за да постигнем резултати, призова той.
Освен мерките, които трябва да се вземат от местната власт и на национално ниво, Нено Димов призова да се промени съзнанието и мисленето на всеки един от нас.
Като стъпка в правилната посока той определи новия закон за движение по пътищата и възможността да се извърши дерегистрацията на автомобила, ако той замърсява сериозно околната среда.
Променен е и режимът, по който се изкупуваха катализатори на пунктовете на вторичните суровини, (изисква се декларация за произход на катализатора - б.р.), похвали се екоминистърът.
Относно екотаксите за моторните превозни средства, Нено Димов обясни, че за над 5-годишните автомобили таксата е увеличена, докато за хибридите и електромобилите таксата е намалена.
По данни за 2017 година най-чистите градове са били Стара Загора, Добрич, Сливен, Пирдоп и Девня, а за тази се очаква такъв да бъде Варна.
По време на дискусията столичният кмет Йорданка Фандъкова посочи, че не би се нагърбила да говори от името на всички общини в страната, но когато става въпрос за такъв голям проблем, нямала как да стои безучастна.
Работи се за разрешаването на проблема и се изпълнява втора програма за подобряване качеството на въздуха в София, похвали се Фандъкова и допълни, че най-важната стъпка е всички институции да работят заедно, като екип.
"Подобряване качеството на въздуха, е подобряване качеството на живот", изтъкна кметът и допълни, че трябва да се обединят усилията на всички институции, за да се постигнат желаните резултати.
По данни от 2009 до 2016 г. столицата е успяла да приведе в норма всички останали замърсители, с изключение на фините прахови частици.
Фандъкова се похвали, че са закупени газанализатори, с които се извършва контрол на автомобилите за вредни емисии при годишен технически преглед. Внесен в транспортното министерство екологичен стикер, който да показва каква степен на екологична норма е колата. Около 60% от автобусите са подменени, а най-големите средства и инвестиции са насочени в разширяването на метрото.
Тя се похвали, че с около 20-25% е намален трафикът, който спестява 70 000 коли дневно на пътя.
Постоянният представител на Световната банка Фабрицио Дзарконе припомни, че през 2016 г. замърсяването на въздуха е една от една от десетте причини за смъртност. 87% от местата, където живеем, са несигурни за живот. По думите му не е лесно да се предприемат необходимите стъпки, но е възможно да се направят такива.
Всичко обаче зависи от институциите и предоставянето на публични средства. Най-добрият начин за подпомагане на процеса и осигуряване на всички заинтересовани страни е предоставяне на данни, факти и решения, поясни той.
Комбинациите от мерки за разрешаването на проблема, които предложи представителят на Световната банка, са в областта на интегрираните подходи и идентифицирани интервенции, въвличане на нови сектори с цел подобряване на ситуацията, която да се отрази на здравето на хората.
В представянето на програмата участваха представители на държавните институции, местната власт и неправителствения сектор.