На тържествена церемония президентът Росен Плевнелиев връчи ордени „За гражданска заслуга" Първа степен на летци-ветерани от Българската гражданска авиация.
Отличените летци са Андрей Иванов, Павел Игнатов и Господин Господинов. Това са хората, осъществили първия презокеански полет на българската гражданска авиация - София-Лима през април 1964 г.
Маршрутът София - Париж - Дакар - Расифе - Асунсион - Лима, е с дължина на полета 16 123 км.
„С този полет вашите имена са записани със златни букви в историята на Българската авиация", им каза президентът Плевнелиев. Той изтъкна, че поради тежкия полет, съветските авиоконструктори не давали съгласие за извършването му.
Независимо от това обаче, българските летци осъществяват полета с ИЛ-18 и транспортират българския национален отбор по баскетбол, както и отборите на още три страни за Световното първенство по баскетбол за жени в Лима.
По думите на държавния глава този голям успех е постигнат, благодарение на поетия премерен риск и професионализма на летците.
Андрей Иванов разказа, че първоначално българската страна потърсила от Югославия съдействие за превоза на нашите баскетболистки, тъй като Югославия разполагала със самолет, който лети до Америка, но ни било отказано. Отказ сме получили и от Чехословакия, а също и от Франция. Французите се оплакали, че и те търсят начин за превоза на техните баскетболистки.
„На борда бяха, освен българските жени - баскетболистките Ваня Войнова, Дора Василева и другите, но и баскетболистките на Югославия, Чехословакия и на Франция.
През цялото време ни питаха кои са на борда, тъй като мислеха, че другите са съветските, но съветските баскетболистки, които взеха първо място там, пътуваха с американски самолет", разказа Иванов.
Той изтъкна, че Българската гражданска авиация има още безброй такива полети и каза на държавния глава, че българските момчета са мъжки момчета.
Андрей Иванов е и поет, мислител, философ. Освен първия презокеански полет (1964 г.), той е извършил и първия полет в помощ на селското стопанство (1949 г.), разказа за News.bg колегата му Александър Кожухаров.
Иванов с болка си спомни: „Казах на журналистите да напишат в заглавие, че селскостопанската авиация увеличава хляба и храната на народа, но един не го написа".
Андрей Иванов сподели, че вече е против самолетите и, че е напуснал летенето по свое желание. „Тъй като за енергия на самолетите се използва двигател с вътрешно горене, т.е. използва се енергия от експлозия", поясни той.
Иванов е категоричен, че трябва да се мине на друга енергия. За енергията от двигателите с вътрешно горене той подчерта: „Тази енергия е останала от Морган, от Рокфелер и от дядото на Буш, понеже те имат бензиностанции и трябва като свърши бензина в колата ти да отидеш да заредиш и наброиш".
Сред летците-ветерани на церемонията беше и полковник летец Тома Ковачев, който има 40 години опит в бойната авиация, а сега работи като адвокат. „Ние летците сме особена порода, живеем два живота: единия - като обикновените хора на земята, а другия - в небето, като птиците", каза той.
dk
на 15.04.2012 в 20:46:22 #16Ега ти тъпака! Той го казва така, все едно е имало политическа забрана. А това е едно презастраховане на инструктори. Хората са си вързали гащите, защото при евентуален гаф са щели да си изпатят самите те. Ами и коминът на Азотна Киселина в Девня французите искаха да се вдига на сегменти. Нашите монтажници събраха 130 метровия комин и въпреки официалното несъгласие на французите, го вдигнаха цял с един Колез - 80м стрела, два трактора и един КРАЗ. Никой идиот не се е сетил да напише - без позволението на Париж! В изграждането на АТЗ -Девня много силно участие имаха французи и германци от двете Германии. Руснаците бяха на Сярна киселина и по-късно на разширението на Фосфорна киселина с инсталацията за отделяне на уранът, съдържащ се в мароканския фосфорит. Вероятно също и водооборотните цикли и парокондензатна станция.
snaiper66
на 15.04.2012 в 20:13:42 #15И други неща са правени без съгласието на Москва,за разлика от сега, когато без съласието на Вашингтон нашите управници не ходят и до тоалетната
KokoN
на 13.04.2012 в 14:33:06 #14Правилно!Вдигали са самолета,ама вече не могат.
TEL_AFIF
на 13.04.2012 в 14:12:42 #13Steffen
на 13.04.2012 в 09:20:15 #12Полета бе осъществен на съветския ИЛ-18 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------А сега де ? Хем без руска съгласа хем на руски самолет. ВЕЛИК Е НАШИЯТ ПИЛОТ
steiner
на 12.04.2012 в 23:25:23 #11Иванов е категоричен, че трябва да се мине на друга енергия. За енергията от двигателите с вътрешно горене той подчерта: „Тази енергия е останала от Морган, от Рокфелер и от дядото на Буш, понеже те имат бензиностанции и трябва като свърши бензина в колата ти да отидеш да заредиш и наброиш". този не е даже и болшевик.Този е маоист и хунвейбин.Абсолютно съм сигурен,че е ръкопляскал възторжено и със сълзи от радост на очи ,на заповедта на Мао да се открие нов закон за гравитацията,защото този на Нютон е буржоазен.

Borneo
на 12.04.2012 в 22:12:36 #10мислеха, че другите са съветските, но съветските баскетболистки, които взеха първо място там, пътуваха с АМЕРИКАНСКИ самолет", --------------------------------------------------------------------- Ех , не случи "Москвич"-а на родители.Сега щеше да е известен колкото "Форд" и другите загнили западни машини
Morientes
на 12.04.2012 в 20:50:31 #9За такива хора съм съгласен да им дават медали и ордени ама Гоце как ги раздаваше само на килограм и все на доносници ги даваше..
Brandt
на 12.04.2012 в 20:02:16 #8по мои данни днес е МЕЖДУНАРОДНИЯ ден на космонавтиката http://www.un.org/en/events/humanspaceflightday/
сан бернар
на 12.04.2012 в 19:20:11 #7Димукрад, тъпанарино, какво искаш да кажеш - да поканят в Президентството и Гагарин ли?
димукрад
на 12.04.2012 в 19:06:13 #6Г-н Президент, господа заблудени форумци! Днес - 12 април, е денят на съветската авиация и космонавтика! Спомнете си за първия човек, излетял в Космоса около Земята - гражданина на Съветския съюз Юрий Алексеевич Гагарин!
отдалече
на 12.04.2012 в 19:01:09 #5Ебати, това звучи като полет на камикадзи!! Руснаците не само не са имали доверие на нашите пилоти, ами и на собствения си самолет и са превозили своя отбор с американска машина.
USA RULZ
на 12.04.2012 в 18:48:22 #4Да - преди 50 години са летяли, ама сега не могат ...
buddy
на 12.04.2012 в 17:13:04 #3Българските летци да най-добрите в света и летят на най-скапаните машини. Респект!
Комита
на 12.04.2012 в 17:03:13 #2Първото смислено нещо, направено от новия президент.
Е_С_ССР
на 12.04.2012 в 17:00:33 #1През цялото време ни питаха кои са на борда, тъй като мислеха, че другите са съветските, но съветските баскетболистки, които взеха първо място там, пътуваха с американски самолет", разказа Иванов. .....................
