На тържествена церемония президентът Росен Плевнелиев връчи ордени „За гражданска заслуга" Първа степен на летци-ветерани от Българската гражданска авиация.

Отличените летци са Андрей Иванов, Павел Игнатов и Господин Господинов. Това са хората, осъществили първия презокеански полет на българската гражданска авиация - София-Лима през април 1964 г.
Маршрутът София - Париж - Дакар - Расифе - Асунсион - Лима, е с дължина на полета 16 123 км.

„С този полет вашите имена са записани със златни букви в историята на Българската авиация", им каза президентът Плевнелиев. Той изтъкна, че поради тежкия полет, съветските авиоконструктори не давали съгласие за извършването му.
Независимо от това обаче, българските летци осъществяват полета с ИЛ-18 и транспортират българския национален отбор по баскетбол, както и отборите на още три страни за Световното първенство по баскетбол за жени в Лима.
По думите на държавния глава този голям успех е постигнат, благодарение на поетия премерен риск и професионализма на летците.

Андрей Иванов разказа, че първоначално българската страна потърсила от Югославия съдействие за превоза на нашите баскетболистки, тъй като Югославия разполагала със самолет, който лети до Америка, но ни било отказано. Отказ сме получили и от Чехословакия, а също и от Франция. Французите се оплакали, че и те търсят начин за превоза на техните баскетболистки.

„На борда бяха, освен българските жени - баскетболистките Ваня Войнова, Дора Василева и другите, но и баскетболистките на Югославия, Чехословакия и на Франция.
През цялото време ни питаха кои са на борда, тъй като мислеха, че другите са съветските, но съветските баскетболистки, които взеха първо място там, пътуваха с американски самолет"
, разказа Иванов.

Той изтъкна, че Българската гражданска авиация има още безброй такива полети и каза на държавния глава, че българските момчета са мъжки момчета.

Андрей Иванов е и поет, мислител, философ. Освен първия презокеански полет (1964 г.), той е извършил и първия полет в помощ на селското стопанство (1949 г.), разказа за News.bg колегата му Александър Кожухаров.

Иванов с болка си спомни: „Казах на журналистите да напишат в заглавие, че селскостопанската авиация увеличава хляба и храната на народа, но един не го написа".
Андрей Иванов сподели, че вече е против самолетите и, че е напуснал летенето по свое желание. „Тъй като за енергия на самолетите се използва двигател с вътрешно горене, т.е. използва се енергия от експлозия", поясни той.

Иванов е категоричен, че трябва да се мине на друга енергия. За енергията от двигателите с вътрешно горене той подчерта: „Тази енергия е останала от Морган, от Рокфелер и от дядото на Буш, понеже те имат бензиностанции и трябва като свърши бензина в колата ти да отидеш да заредиш и наброиш".

Сред летците-ветерани на церемонията беше и полковник летец Тома Ковачев, който има 40 години опит в бойната авиация, а сега работи като адвокат. „Ние летците сме особена порода, живеем два живота: единия - като обикновените хора на земята, а другия - в небето, като птиците", каза той.