Изискването пешеходецът да преценява скоростта на идващ автомобил, докато пресича на пешеходна пътека, трябва да отпадне от закона. Така и решението на ВКС ще се обезсили, заяви председателят на Транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев пред bTV.

Той обяви, че се работи за бързо изменение в закона през следващите работни дни на народното събрание в посока да отпадне изискването за преценка на скоростта от пешеходеца.

Така ще се избегне несправедливостта пострадали от катастрофи на пешеходна пътека поради превишена скорост да се оказват виновни заради това, че не били преценили скоростта на идваща кола, заяви депутатът.

"Невъзможно е без технически средства да се прецени с колко километра в час се движи автомобил, когато пресичате платното, че и да произтича от това ваша вина за произшествие и вие да сте въвлечен като съпричинител", каза депутатът .

Повод за коментара му бе решението на ВКС, че блъснат на пешеходна пътека пешеходец става съпричинител на смърт (своята собствена - б.р.) или на телесна повреда, ако не е преценил скоростта на идващия автомобил.

Ананиев подчерта, че това не е добре премислен текст и се присъединява към председателя на ВКС, който е подписал решението с особено мнение. Самите девет съдии също не са на единно становище. Част от тях са подписали с особено мнение, припомни Ананиев.

След това решение ще се оказва, че за всяка катастрофа пешеходецът ще е съпричинител, дори в случаите, когато е пострадал или загинал, коментира той.

Особено неприложимо е такова изискване за преценка на скоростта за млади хора, подрастващи и деца, които пресичат на пешеходни пътеки, добави той. С отпадането на този текст от закона ще се обезсили и тълкувателното решение на ВКС, смята депутатът.

За 3 месеца се взема книжката и се налага 3 хиляди лева глоба за шофиране с превишена скорост с последните изменения на Закона за движение по пътищата, които вече са в сила, припомни председателят на транспортната комисия в НС.

Ананиев посочи като част от решението и подобряване на видимостта около пешеходните пътеки. Той даде пример от Великобритания, където тези места са маркирани с начупени линии по протежението на пътя с дължина между 7 и 10 метра.

Той подчерта, че ако се спазва изискването за скорост в градски условия, в много повече случаи ще се спира навреме и ще се предотвратяват фаталните инциденти. По думите му пешеходните пътеки върху т.нар. "легнали полицаи" също са ефективни за нашите условия и на тях няма регистрирани ПТП.

Ананиев се съгласи с изказаното мнение в студиото, че с решението на ВКС се "отваря Кутията на Пандора" и се създава възможност убийците на пътя да се разминат с по-леко наказание, както и че е твърде сложна организационно-управленска структура на системата за безопасност по пътищата, която сега обхваща няколко министерства, една междуведомствена комисия и самият Министерския съвет, който носи отговорността и прилага политиките.