Служебното правителство одобри законопроект, с който се въвеждат промени в Закона за електронното управление. Те са свързани с въпроси от първостепенна важност за въвеждането на реално електронно управление, съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет.

Промените предвиждат улеснения за гражданите и бизнеса, които значително да намалят административната тежест и да ускорят обслужването, което държавата и общините са длъжни да предоставят по закон.

Едно от основните предложения за промяна в Закона за електронното управление предвижда електронните услуги да могат да се заявяват без квалифициран електронен подпис от физически лица. За заявяването им ще е нужно само да се влезе със средство за електронно идентификация с подходящо ниво на сигурност, след което заявлението ще се подава чрез попълване на онлайн форма.

Цялостна дигитализация на ТЕЛК до май

Цялостна дигитализация на ТЕЛК до май

Обещанието е на служебния министър на здравеопазването

Предлага се също при заявено съгласие в системата за сигурно електронно връчване да бъде възможно електронно връчване на актове, фишове и наказателни постановления. В тази връзка се предлага изменение на чл. 43 от Закона за административните нарушения и наказания, с което се урежда редът за връчване на фиш, електронен фиш, акт за установяване на административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, или наказателно постановление.

Освен това отпада изискването за предоставяне на документи на хартия и други физически носители, включително и стикери, за доказване на данни за лица или обекти, които са вписани в регистър.

Намаляват се и таксите за административни услуги, когато те се предоставят по електронен път. Регламентира се използването на посредник при предоставяне на административни услуги, за да не се налага хората, които не използват информационни технологии, да пътуват до по-голямо населено място, за да заявят административна услуга. Посредници могат да бъдат "Български пощи", библиотеките и др.

Под 20% от служителите у нас имат нужната дигитална компетентност

Под 20% от служителите у нас имат нужната дигитална компетентност

60% от предприятията в страната са с ниско ниво на дигитализация

Предлага се още създаване на възможност за пълна електронизация на административни процеси чрез включване на допълнителни лица като първични администратори. Предвижда се да се въведе задължение за служебно предоставяне на информация за субекти извън държавната администрация, които участват в административното обслужване.

Въвежда се също се задължение за водене на регистри в електронен вид, включително чрез система за централизирано управление на регистри.