След първоначалния трус в НС депутатите започнаха работа по същество, а именно със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за публичните предприятия.

Причините за предлагането на законопроекта са продиктувани от необходимостта да се предприемат действия за изпълнение на предвиденото в Националния план за възстановяване и устойчивост (ПВУ), където е включена реформа "Противодействие на корупцията", от компонент "Бизнес среда", по който сме поели ангажимент да повишим почтеността в държавен тип предприятия.

За успешното реализиране на тази реформа е необходимо да бъдат приети изменения за въвеждане на задължението за внедряване на Системи за управление на корупционния риск в държавните предприятия.

Те обхващат подбора на висши служители, мерки за предотвратяване на конфликт на интереси, методология за оценка и контрол на корупционния риск, обучения по етика и почтеност на служителите и въвеждането на ролята на "служител по почтеност".

За успешното реализиране на този етап е необходимо и приемане на Кодекс за етично поведение. Разширяват се функциите на Агенцията за публичните предприятия и контрол - АППК, която ще бъде натоварена със задължението да приеме Система за управление на корупционния риск и да следи за изпълнението на тази система, както и да приеме Кодекс за етично поведение на лицата, заети в публичните предприятия.

Системата обхваща мерките, споменати по горе, също така и подборът на управителите и членовете на органите на управление и контрол на публичните предприятия, и ръководителите на техните териториални поделения или на техните дъщерни дружества, и въвеждане на "служител по почтеност".

В съответствие с действащите разпоредби е необходимо публичните предприятия да оповестяват нефинансовата информация, като същата да се включва в тримесечния междинен анализ на дейността и в годишния доклад за дейността на предприятието.

В 30-дневен срок след изтичането на всяко тримесечие и до 25 април на следващата година, те трябва да представят тримесечните и годишните доклади за дейността си на органа, упражняващ правата на държавата, и в Агенцията за публичните предприятия и контрол.

По този начин се осигурява публичност и проследимост на процесите, което е необходимост при борбата с корупцията, и от друга страна, се обезпечава прилагането на методологията за оценка и контрол на корупционните рискове.

В Заключителната разпоредба на законопроекта е предвидено в тримесечен срок от влизането на Закона в сила да се приведат в съответствие с него подзаконовите нормативни актове по прилагането на Закона и АППК да приеме въпросната Система за управление на корупционния риск в публичните предприятия и Кодекса за етично поведение на лицата, заети в публичните предприятия.

По този начин се прави още една крачка за успешно реализиране на поетите ангажименти към Европейския парламент и по-нататъшно изпълнение на Плана за възстановяване и устойчивост.